Jag har ett hus från 1918 med hel källare som är oinred, jag håller fukten på under 67% med hjälp av en avfuktare.Det finns ingen panna eller värmepump där nere men värmen går sällan under 14 grader. Mitt problem är att jag får väldigt mycke kondens på mina ny källarefönster (isolerglas), framför allt nu när det är kallt ute. Någon som har nått tips?
 
Tyresö
Det finns inte så mycket att göra, än att öka ventilationen. Den fuktiga inomhusluften samlas på fönsterrutorna eftersom det är där varm och kall luft möts.

Så svaret är: Öka ventilationen.
 
Jag kör med avfuktaren för att hålla borta fukten och trodde därför att jag inte skulle ha någon ventilation, för att inte riskera att dra ner mer fuktig luft på sommaren.
 
Tyresö
Hur som helst, så är det inomhusfukt som sitter på rutorna. Det kanske är så att luftfuktaren har för lite kapacitet. Sen är det så, att det alltid blir lite kondensvatten på rutorna på vintern - frågan är bara hur mycket kondensvatten det är. Är det så mycket, så att ramverket i rutorna riskerar att ruttna, då är det bara att antingen öka ventilationen eller öka effekten på avfuktaren.
 
På vintern måste jag sätta avfuktaren att hålla max ca RF 45% i garaget för att inte få kondens som fryser till insidan på glasrutorna när det blir många minusgrader. Har ca 8 grader i garaget och minimalt med ventilation när jag inte är där.
 
Är inte 67 % väldigt hög luftfuktighet så här års ? Det måste vara ganska fuktigt i din källare för att du ska kunna ha så hög luftfuktighet. Förra veckan var det bara omkring 10 % utomhus.
 
10% utomhus? Det är väl t.o.m. fuktigare i atacamaöknen? Vi har nog aldrig haft under 45% ute.
67% i källaren med avfuktare låter lite väl högt men inte extremt. Mätaren kanske dessutom visar åtskilliga % fel?
 
Anledningen till att jag håller under 67% är att jag vet att avfuktare som installeras fast i krypgrunder ställs på 67%, då skall det inte vara någon risk för mögel påväxt. Men jag kan ju pressa ner det mot 50 % och se om det hjälper.
 
Mät upp temperaturen direkt på insidan av glaset. Vi denna temp ska det då vara max ca 90% RF för att ha viss marginal till kondens vid 100%. Sedan bör man kolla om det behöver vara lägre i ett mögeldiagram, kanske max 75% t.ex. Därefter är det bara att använda Mollierdigram och se hur många RF% vid glastemp det motsvarar vid 14 grader rumstemp och ställa avfuktaren på det.
 
jag har en inredd källare och har ~20-21grader där nere, har bra ventilation och även en avfuktare men den kör jag bara då jag har hängt tvätt för annars behövs det inte. Har rätt
nydränerat och nya 3-glas alu fönster. Har aldrig problem med fukt på rutorna och min
avfuktare har visat hela dec att det varit ~30procent luftfuktighet där nere så 67procent lät grymt högt!(för att vara på vintern) Jag tror att du borde höja värmen lite samt öka på ventilationen, det borde
göra susen...
/
M
 
Har du inåtgående eller utåtgående 3-glas.

Mvh mats
 
Jag har utåtgående fönster, skulle det ha någon betydelse?
 
Har själv 2 gamla fönster som är inåtgående o ett nytt med isolerglas utåtgående och det fönstret har jag mest fukt på fast det är 22 grader och en fuktighet som pendlar mellan 34 - 45. Så det beror nog mycket på ventilationsflödet och att det utåtgående sitter lite längre ut än det inåtgående för mig. Samt högre värme för dig.
En fråga till - Trojlee vilket sorts fönster har du satt in, fabrikat, gångjärnen uppe eller nere
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.