Hej alla byggahus-läsare.
Jag har problem med att kondens uppstår på mina fönsters insida. Detta uppkommer vid kall väderlek (runt 0 grader och neråt) och lägger sig ca 5 cm längst ner på fönsterglaset (huset är på västkusten).
Huset är byggt i två plan (180 m2) byggt 1888 (liggande timmerstomme med ytterpanel) och har helrenoverats för 10 år sedan. Golv-vattenvärme, nya fönster, ny isolering i alla ytor (golv, väggar, tak). Diffusionsspärr i väggar och tak. Huset har självdrag (med tilluftsventiler i vissa rum).
Det luktar gott och fräsht i huset året runt, men jag är orolig för denna fukt på glaset, och tänker att det tyder på att huset inte andas riktigt bra. Har tankar på att installera ett ventilationssystem. Det är ju inte så lätt att installera ventilationsrör i ett gammalt hus utan att bygga synliga lådor för ventilationsrör. Gillar heller inte brummandet, men....
1.) Måste jag ha ett ventilationssytem?
2.) Vilken typ av ventilationssystem skall man ha?
3.) Räcker det om ventilationssystemet har frånluftsventiler till vissa rum men inte alla (för att slippa bygga synliga lådor där rören går).
 
  • Kondens längst ned på fönsterglaset med utsikt över träd och en träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort fodret under fönster och för att se om där är tillräcklig med isoleringen, oftast är det bråttom vid installation av fönster och just under fönstret är det oftast glipor särskilt där monteringsstöden finns kvar!
Bli inte förvånad om du kan se ut om du lyser med en ficklampa inåt under fönsterblecket!

Hos mig fick fönsterbytaren göra om installationen efter att en av dom anlitad en oberoende besiktningsman som dömt ut montaget!

Kolla på expanderande fönsterdrev. Samt bottenlist.
https://3c.nu/produkter/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.