Sedan innerfönstren kom upp och tätades med remsa har vi kondens i fönstren, och jag misstänker att det beror på att de yttre bågarna är för täta, de sitter tätt utav helvete nämligen! Öppnas endast med våld faktiskt ... Läste nånstans att man kan borra hål i yttre fönsterbågen, men finns det några andra varianter, som inte är fullt så destruktiva? Det sitter inte femtio lager färg på bågarna, men kanske kan man hyvla ner bågen en bit, eller fräsa ur karmen? Min första tanke var att justera låskrokarna så att fönstret inte dras åt riktigt så hårt som idag, men det blir nog knepigt p.g.a. att karmen är så väldigt trång.
 
Är fönstren täta och välisolerade så beror kondensen på för lite ventilation. Annars har jag inget tips.
 
Är kondensen på yttre gasets insida beror det på att du har ett övertryck i huset. Det bästa för hela konstruktionen och fönstren är ett litet undertryck. Försök med någon frånluftsfläkt i badrummet, som går hela tiden men kan forseras vid behov.

Tartan
 
GunnarM skrev:
Sedan innerfönstren kom upp och tätades med remsa har vi kondens i fönstren, och jag misstänker att det beror på att de yttre bågarna är för täta, de sitter tätt utav helvete nämligen!
Jag hade liknande kondensproblem (hade tätningslister) men jag rev bort dom från ytterfönstret och satte tätningslisterna på innerfönsterna istället, fäste dem och remsa sattes på plats. Har fungerat utmärkt med 0 kondens på ytterfönstren.

I ditt fall skulle jag hyvla av färgen, så du får luftcirkulation.

Gysinge byggnadsvård rekomenderar detta i deras katalog, och dom litar ialla fall jag på.

Lycka till!
 
Vi har nog lite övertryck p.g.a. dålig ventilation, men håller på att ordna det, bl.a. ska vi ta upp en nya utluftsventiler i skorstenen. Jag har redan tagit bort de tätningslister som satt på yttre bågarna, men tar nog och provar hyvlingstipset, eftersom fönstren sluter väldigt tätt fortfarande. och så skippar jag det där med att borra upp förnsterbågarna eftersom ingen annan rekommenderar det!

 
Vi har innerfönster och min erfarenhet säger att du har troligtvis för täta ytterfönster.
Innerfönstren ska vara pott täta medan den fuktiga luften ska kunna ventileras via ytterfönstren.

Vi har tätat våra innerfönster med ull lister och fönsterremsor och det har fungerat bra.
 
GunnarM skrev:
Vi har nog lite övertryck p.g.a. dålig ventilation, men håller på att ordna det, bl.a. ska vi ta upp en nya utluftsventiler i skorstenen. Jag har redan tagit bort de tätningslister som satt på yttre bågarna, men tar nog och provar hyvlingstipset, eftersom fönstren sluter väldigt tätt fortfarande. och så skippar jag det där med att borra upp förnsterbågarna eftersom ingen annan rekommenderar det!

Hallå!

Har oxå problem med kondens på ytterglasets insida, var ska man hyvla om man ska göra det? Det är kondens på alla fönstren på övervåningen. Skulle behöva lite tips på hur man ska gå tillväga. Men vad jag förstått så ska de vara tätt mellan innerfönster å karm, men de skall vara en ventilations glipa mellan ytter å inner fönstrets båge? Samt kondensen kan bero på för dålig ventilation i rummer?
Tacksam för hjälp.

Ps ska öppna alla ventiler på fullt nu...
 
för då sattes det små glas med koncentrerad svavelsyra mellan fönstren för att ta upp fukten. Det gällde att inte ha för mycket syra i glasen från början, för då kunde det rinna över mot slutet av säsongen :eek:
 
  • Gilla
CFC
  • Laddar…
GunnarM skrev:
Sedan innerfönstren kom upp och tätades med remsa har vi kondens i fönstren, och jag misstänker att det beror på att de yttre bågarna är för täta, de sitter tätt utav helvete nämligen! Öppnas endast med våld faktiskt ... Läste nånstans att man kan borra hål i yttre fönsterbågen, men finns det några andra varianter, som inte är fullt så destruktiva? Det sitter inte femtio lager färg på bågarna, men kanske kan man hyvla ner bågen en bit, eller fräsa ur karmen? Min första tanke var att justera låskrokarna så att fönstret inte dras åt riktigt så hårt som idag, men det blir nog knepigt p.g.a. att karmen är så väldigt trång.
Jag hade samma problem när jag bodde i en äldre fastighet och så här löste jag problemet:
En (1) st tändsticksask , full med tändstickor läggs öppnad med ca 1/4, mellan glasen och kondensen försvinner! Kondensen beror på att det blir tätt med remsor, men om du inte har tätt så kommer det att dra kallt från fönstren.

Lycka till.
 
Harrieth skrev:
Vi har innerfönster och min erfarenhet säger att du har troligtvis för täta ytterfönster.
Innerfönstren ska vara pott täta medan den fuktiga luften ska kunna ventileras via ytterfönstren.
ni som har kondens på såna ställen lär av denna erfarenhet, Harrieth har ju helt rätt :).
Att öka husets ventilation hjälpet bara när man får kondens på insidan av inre ruta men helt hopplös åtgärd när kondens samlas mellan rutorna.
gaia
 
Harrieth har rätt! Ytterfönstret ska ha luftcirkulation..dvs inte vara tätt mellan bågarna och innerfönster ska vara täta mellan båge och karm. I äldre hus med enkelglas med täta ytterbågar och lösa innerfönster som monteras upp vintertid lade man bomull mellan glasen för att slippa kondens.
 
Vill bara bekräfta några synpunkter utifrån mina erfarenheter. Det blir mycket svårare att få innanfönstren helt täta om man har övertryck, vilket oftast uppstår på övervåningen om ventilerna är stängda. Fönstervadd rullas och lägges emellan innan- och ytterbågar. Det är bra om det är ventilation mellan bågarna, men vi har trots att de flesta ytterbågarna i vårat hus är fastmålade och täta, inget problem med kondens.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.