Hej,

Kondens som nu blivit is på insidan av ytterfönstret, varför och hur åtgärdar jag?

Vill tillägga att fönstret inte gått att öppna sen i somras då vi fick tillträde.
 
  • Genomfuktat fönster, kondens, suddig utsikt, träd, grå himmel, tidig morgon eller skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ångat fönsterglas med kondens och vattendroppar, diffust ljus, grått suddigt bakgrundsljus, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönstret är för dåligt isolerat. Då insidan av glaset blir betydligt kallare än luften i huset, så kondenserar fukten på rutan.
Om det till och med fryser så är det förmodligen rejält kallt ute, och fönstret har verkligen dålig isolerförmåga.

hade själv liknande problem när jag flyttade in i huset. Har successivt bytt ut alla gamla tvåglasfönster mot välisolerade treglasfönster och problemet har försvunnit. Inte ens i sovrum eller kök har jag dessa problem längre.
 
Är det ett nytt eller gammalt hus, i vilket rum, flera rum? Vad har ni för typ av ventilation, om någon?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det ett nytt eller gammalt hus, i vilket rum, flera rum? Vad har ni för typ av ventilation, om någon?
Från 2002, sovrum på våning 3, mekanisk frånluft.

Sitter flera fönster intill detta som ej har isbildning utan de fungerar utan anmärkning, jag tror att fönstret skevat till sig av någon anledning därav har kondens bildat som på sikt förstört konstruktionen så pass att det ej idag går att öppna längre.

Är det skadligt mer än för själva rutan/fönstret?
 
Verkar som usel ventilation , har du koll på att det finns ett bra flöde med friskluft in och är rummet varmt?
 
Ja rummet är varmt.

Jag tror inte att det är problem med de ”centrala” systemen i huset utan det måste vara fönstret som mår så bra.
 
L DennisLeksell skrev:
Ja rummet är varmt.

Jag tror inte att det är problem med de ”centrala” systemen i huset utan det måste vara fönstret som mår så bra.
Ja, eller en mix.
 
Ser nu att det är ej lika tätt kring undersidan av fönstret som det är på fönstret bredvid (som ej har samma problem).

Är det då varm/fuktig rumsluft som letar sig in och sedan kondenserar/blir is när den träffar kall yta på ytterglaset?
 
  • Närbild, inomhus, mörk atmosfär, dörr eller fönsterkarm, vertikal vy, konstruktionsdetaljer, skuggor, vitt och beige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
S
L DennisLeksell skrev:
Ser nu att det är ej lika tätt kring undersidan av fönstret som det är på fönstret bredvid (som ej har samma problem).

Är det då varm/fuktig rumsluft som letar sig in och sedan kondenserar/blir is när den träffar kall yta på ytterglaset?
Ja det är den troliga orsaken.
Du får slå ut sprintarna till gångjärnen och skruva in delen som sitter i karmen så att springan blir 2-3 mm.

Eller är glipan på handtagssidan? Svårt att se.
I så fall är det lågot med spanjoletten eller slutblecken.
 
S sinuslinus skrev:
Ja det är den troliga orsaken.
Du får slå ut sprintarna till gångjärnen och skruva in delen som sitter i karmen så att springan blir 2-3 mm.

Eller är glipan på handtagssidan? Svårt att se.
I så fall är det lågot med spanjoletten eller slutblecken.
Glipan är på handtagssidan, hur får jag upp fönstret utan att åsamka för mkt skada?
 
S
L DennisLeksell skrev:
Glipan är på handtagssidan, hur får jag upp fönstret utan att åsamka för mkt skada?
Går det att vrida på handtaget?
Om mekanismen har hakat upp sig så får du nog slå ut sprintarna i gångjärnen med en hammare och lyfta ut bågen.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
L DennisLeksell skrev:
Glipan är på handtagssidan, hur får jag upp fönstret utan att åsamka för mkt skada?
Du tar ur bulten (tappen) ur gångjärnet och sedan lyfter du ur fönstret bakvägen.
Det är lätt att driva ut bulten ur dessa bultgångjärn.
Att fönstret skulle ha en spanjolett med hakregel tror jag inte men om det är så så blir det några fler moment men då får du återkomma om det.
Metalliska föremål, sannolikt cykelkomponenter, inkluderar snabbkoppling och stålbultar på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara för att vara säker, har du lyft på spärren innan du vridit handtaget?
Vad händer om du försöker öppna fönstret? (beskriv tydligt vad som fungerar och vad som inte fungerar).
Du kan skruva ur spanjoletten och måtta upp den så du kan beställa en ny om det är fel på den befintliga.
https://www.assaabloy.com/se/sv/doc...order/Orderblankett Spanjolett ASSA ABLOY.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Du har redan 3 glas,troligt är att tätlisten är trasig eller saknas börja med att klistra 2 lager silvertejp närmast rummet vänta några dar o se om det blivit bättre
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.