Hej, har tänkt bygga till ett litet miljörum hemma och har lite funderingar då jag ska lägga fram ett gult 50rör i marken som ska gå in till miljöhuset.

Funderingen jag har är ifall jag ska lägga fram den så den kommer in där väggen kommer stå så elektrikern sen kan göra infälda installationer då jag tycker det är snyggast. Ändå problemet jag dock har är att det inte kommer finnas några installationsväggar eller någon isolering för den delen heller, det kommer bara vara en stomme och sen trä på utsidan och minerit på insidan.

Vad behöver jag tänka på när det kommer till kondens osv? Sålänge jag inte går från kallt till varmt så är det väll inga problem och göra alla installationer infälda? Eller är det lika bra att bara lägga fram röret så det hamnar på insidan och köra på utvändiga installationer? Mvh
 
Generellt (jag är inte elektriker, så jag vet inte specifikt hur det är med eldosor och slangar) så är utomhustemperaturen och fuktigheten ganska växlande, både mellan dagar/veckor samt över dygnet, vilket innebär att luften kan vara varm och fuktig på dagen, för att sedan bli kall på natten eller nästa dag och kondensera då. Så jag skulle undvika dosor, rör och slangar, också för att det är svårt att inspektera dom och se eventuell kondens när allt är monterat.
Därtill är minerit lite jobbigt att såga (doshål) i (dock mindre problem i sammanhanget eftersom det bara ska göras en gång).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.