Hej!
Har köpt ett fritidshus med åretruntstandard. Noterat i sommar att när vi är många som använder badrum/toalett blir det kondens kring kallvattenledning, vilket jag förstått finns förklaringar till. Problemet är att kallvattenledningen går genom badrumsgolvet, upp från källaren o noterade idag att vattnet som bildas på röret rinner ner genom golvet o droppar ner på källargolvet. Hur illa ute är vårt badrumsgolv? Stomme mellan badrumsgolv/källartak?
Går det att sätta silikon o isolera så att kondensvattnet inte kan rinna igenom?
 
Det ska vara tätat mot röret, hur beror på vilket tätskikt och vilken typ av rör det är.
Såhär i efterhand går det inte att göra helt rätt men silikon försämrar nog inte situationen i alla fall.
 
Tätningen ser ut att ha släppt, det finns små hålrum mellan tätskiktet o röret. Kan man täta själv med silikon? Eller måste man anlita nån för att se om trästomme/golvet under tagit skada?
 
A Annaviola76 skrev:
Tätningen ser ut att ha släppt, det finns små hålrum mellan tätskiktet o röret. Kan man täta själv med silikon? Eller måste man anlita nån för att se om trästomme/golvet under tagit skada?
Jag ser inte varför vattnet skulle ha gett sig ut på äventyr ut i golvet när det finns ett rör att följa. Vilket material är det under badrummet?

Lägg upp bilder så kan nog tätskiktsexperterna här komma med det bästa svaret på hur man bäst förbättrar genomföringen.
 
Aha förstår hur du tänker, vattnen följer röret o dropparna rinner ner längs med röret ner till källaren. Tänkte du att jag skulle ta en bild från badrumsgolvet, där tätningen skulle sitta?
 
C cotillion skrev:
Jag ser inte varför vattnet skulle ha gett sig ut på äventyr ut i golvet när det finns ett rör att följa. Vilket material är det under badrummet?

Lägg upp bilder så kan nog tätskiktsexperterna här komma med det bästa svaret på hur man bäst förbättrar genomföringen.
C cotillion skrev:
Jag ser inte varför vattnet skulle ha gett sig ut på äventyr ut i golvet när det finns ett rör att följa. Vilket material är det under badrummet?

Lägg upp bilder så kan nog tätskiktsexperterna här komma med det bästa svaret på hur man bäst förbättrar genomföringen.
C cotillion skrev:
Jag ser inte varför vattnet skulle ha gett sig ut på äventyr ut i golvet när det finns ett rör att följa. Vilket material är det under badrummet?

Lägg upp bilder så kan nog tätskiktsexperterna här komma med det bästa svaret på hur man bäst förbättrar genomföringen.
C cotillion skrev:
Jag ser inte varför vattnet skulle ha gett sig ut på äventyr ut i golvet när det finns ett rör att följa. Vilket material är det under badrummet?

Lägg upp bilder så kan nog tätskiktsexperterna här komma med det bästa svaret på hur man bäst förbättrar genomföringen.
.
 
  • Rörgenomföringar med tätningar genom kakelgolv, någon är täckt med torkat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cotillion skrev:
Jag ser inte varför vattnet skulle ha gett sig ut på äventyr ut i golvet när det finns ett rör att följa. Vilket material är det under badrummet?

Lägg upp bilder så kan nog tätskiktsexperterna här komma med det bästa svaret på hur man bäst förbättrar genomföringen.
Laddat upp en bild från rören som går genom badrumsgolvet nu
 
A Annaviola76 skrev:
.
Du måste se över din ventilation i badrummet. Du kan absolut täta själv med silikon. Ta bort täckbrickan i plast och bygg på med silikon så det inte kan hamna i konstruktionen.
Är du orolig och vill utreda? Ring ditt försäkringsbolag så skickar dom ut en fukttekniker. Det kostar dig självrisken.

Din bild talar sitt tydliga språk varför man inte ska ha rörgenomföringar i golv.
Bra för alla som renoverar badrum att verkligen tänka på.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du måste se över din ventilation i badrummet. Du kan absolut täta själv med silikon. Ta bort täckbrickan i plast och bygg på med silikon så det inte kan hamna i konstruktionen.
Är du orolig och vill utreda? Ring ditt försäkringsbolag så skickar dom ut en fukttekniker. Det kostar dig självrisken.

Din bild talar sitt tydliga språk varför man inte ska ha rörgenomföringar i golv.
Bra för alla som renoverar badrum att verkligen tänka på.
Hej o tack för snabbt svar!
Anticimex var här härom månaden för en besiktning (i samband med överlåtelsen) o gjorde då en fuktmätning som var normal. Men kanske det behövs en ny mätning?
För en novis, varför ska man ta bort plastgrejen som sitter där nu? Kan man inte täta kring den?
 
A Annaviola76 skrev:
Hej o tack för snabbt svar!
Anticimex var här härom månaden för en besiktning (i samband med överlåtelsen) o gjorde då en fuktmätning som var normal. Men kanske det behövs en ny mätning?
För en novis, varför ska man ta bort plastgrejen som sitter där nu? Kan man inte täta kring den?
Jag tycker du ska ta bort plastgrejen och täta noga runt röret så du verkligen har koll på vattnet och golvet runt röret.
Men det går självfallet och täta runt täckbrickan också. Men det gäller att se till så ingen vatten hamnar bakom brickan.

Tyvärr skulle jag inte lita speciellt mycket på Anticimex. Om det behövs en ny mätning eller inte kan jag inte svara på. Men om det runnit vatten längst med rören som hamnat under tätskiktet (plastmattan) så kan en mätning behövas.
 
Är det betong eller träbjälklag? Gissar på trä. Om du känner med handen och knackar med baksidan av tex. En brödkniv på golvet runt röret.
Känner du/ hör du, några skillnader mot annan plats i badrummet?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Är det betong eller träbjälklag? Gissar på trä. Om du känner med handen och knackar med baksidan av tex. En brödkniv på golvet runt röret.
Känner du/ hör du, några skillnader mot annan plats i badrummet?
det är träbjälklag.
Försökt titta underifrån, dvs taket i källaren, o kan då se upp i hålet. Man ser trät som ligger runt röret. Det är inget stort hål, ligger på några ställen nästa direkt an mot trät. Men kan inte se att trät är uppluckrat eller ser konstigt ut
 
Brukar få kondens på inkommande vattenledningen som är i garaget på sommaren, det är luftfuktigheten som orsakar det, täta med silikon sen är det nog inget att bry sig.
För det är väll bara nu det kondensar inte övrig tid på året?
 
T TheGame skrev:
Brukar få kondens på inkommande vattenledningen som är i garaget på sommaren, det är luftfuktigheten som orsakar det, täta med silikon sen är det nog inget att bry sig.
För det är väll bara nu det kondensar inte övrig tid på året?
ja det är nu under sommaren vi noterat detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.