Hej,
Dags för kondensfråga.
Vår nybyggda sommarstuga är på 60m2 + stort loft. Högt i tak och värmen sköts av frånluftsvärmepump.
Nu när "kylan" kom på nätterna (Sörmland/Vagnhärad) så är har våra fönster rejält med kondens på insidan, längst ner vid fönsterbågen, typ rinner ner vatten på fönsterbrädan.

Och hela fönstren är helt immiga på utsidan!
Till och med dörrhandtag och låsvred är alldeles blöta av kondens.
Vi tror att byggaren satt dit "Polen/Estlandsfönster" med bågar i plast, 3 glasfönster.

Det är varmt och lite fuktigt i huset, känns tätt och vi behöver knappt ha värmefläkten på alls.
Att det är fuktigt och ingen luft i rörelse märker vi på att tex tvätt tar evigheter att torka.

När huset byggdes menade byggaren att fläktsystem inte behövdes eller krävdes då det är ett fritidshus och vi som noviser trodde på honom.

Är det att bygga fläktsystem som krävs tror ni?

Tacksam för tips/Crippa Johansson
 
Vad menar du med fläktsystem? Frånluftsvärmepumpen ska ju sköta ventilationen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Oj kanske sade fel. Vi har en kombinerad värme/kylfläkt. (Kommer inte ihåg vad den heter)
 
surris
Imma på utsidan är normalt om det är bra fönster, rimmar inte med att ni får kondens på insidan. Det får man av dåliga fönster eller dålig ventilation i kombination med mycket fukttillskott.
 
Om ni inte har någon ventilation så är det givetvis så att ni har väldigt hög luftfuktighet. Fönstrens insida är lite kallare (på grund av att de isolerar sämre än väggarna) och då kondenserar den fuktiga inomhusluften på dem.

Ska ingen bo där någonsin kan jag hålla med om att ventilation inte behövs, annars är det total idioti att vara utan. Sätt in ventilation så löser ni problemet.
 
  • Gilla
Crippman och 1 till
  • Laddar…
Det räcker med enkel frånluft som lämpligen får evakuera från badrummet ock kanske köket.
 
Alternativet kan ju vara en avfuktare, som tar ner fukthalten i inomhusluften.
Men frisk luft behövs ju ändå.
Vad är det egentligen för "kombinerad värme/kylfläkt" ni har?
 
Hej,

Tack för alla svar.
Jag borde verkligen veta vad vår fläkt heter, den är bra, värmer snabbt upp rummet och kyler fantastiskt på sommaren.
Och förstår att vi borde sätta in någon sorts frånluft. Huset är väldigt tätt och det känns på torsdagar när vi kommer dit.

Tror ni det räcker med att sätta dit en frånluftsfläkt själv?
Finns redan en i badrummet som skall känna av när den skall gå och den går för jämnan om vi inte stänger av den.

Tack igen/C
 
Ni har väl en luftvärmepump då.

Hur många ventiler sitter det i ytterväggarna?
 
C Crippman skrev:
Hej,

Tack för alla svar.
Jag borde verkligen veta vad vår fläkt heter, den är bra, värmer snabbt upp rummet och kyler fantastiskt på sommaren.
Och förstår att vi borde sätta in någon sorts frånluft. Huset är väldigt tätt och det känns på torsdagar när vi kommer dit.

Tror ni det räcker med att sätta dit en frånluftsfläkt själv?
Finns redan en i badrummet som skall känna av när den skall gå och den går för jämnan om vi inte stänger av den.

Tack igen/C
Det låter som ni har en luft/luft värmepump. En bra och billig lösning för att värma och kyla en sommarstuga. Den ger dock noll ventilation.

Du behöver förutom frånluft även tilluft.

Det kan vara så att om huset är relativt nybyggt så har du en hel del byggfukt kvar i materialen. Antingen ventilerar du ut det eller så ställer du in en luftavfuktare temporärt (några veckor / månader).
 
Vi har INGA ventiler alls förutom en fläkt i badrummet.
Och som sagt, det märks när vi kommer dit på helgerna. Känslan är att man vill öppna ett fönster för att få in frisk luft "liksom", det har gått bra tills det nu blev lite kyligare.

//C
 
Ställ in en avfuktare och gå igenom så ni får till en vettig ventilationslösning. Badrumsfläkten räcker troligtvis inte till om den går ner på lågfart.

Om du lägger upp bilder ritningar & skisser på läget så går det att få bra hjälp här.

Imma på insidan av fönstret = fuktig luft
Imma på utsidan av fönstret = välisolerat fönster
 
  • Gilla
Crippman
  • Laddar…
Förmodligen är huset väldigt tätt så att bara sätta frånluft kommer inte funka. Sätt tilluftsventiler i vardagsrummet och sovrummen och låt frånluftsfläkten på toan vara igång alltid. Blir det ingen förbättring får ni sätta frånluftsfläkt även i köket. Kanske går att köra köksfläkten konstant? Men den har en tendens att väsnas en del om inte fläkten sitter uppe på taket.
Många tror att luft-luftvärmepumpar blåser in uteluft men den tar bara inomhusluften och värmer/kyler den. Det brukar finnas ett avfuktningsläge på l/l-vp. Ni kan testa att köra det ett tag.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Tack Johannes.

Att skissa är inte min starkaste kompetens direkt. Ska se vad jag kan göra.
Min ide är att kanske ta dit någon som kan berätta var det är lämpligast att sätta in en ventil/frånluftsfläkt.

Vårt hus har ett stort rum på ca 45m2, högt i tak ca 4,5m + ett loft på ca 30m2. Där är det alltid varmt och skönt må jag säga.
Vår fläkt sitter ca 2,5 meter upp på ena kortväggen för att kunna blåsa ut värme/kyla i hela rummet. Installatören försökte sätta den så begåvat som möjligt sade han.

//C
 
Ja, börja med att sätta dit tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum..
 
  • Gilla
Crippman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.