Hej!

Något fönsterproffs eller någon med egen erfarenhet i ämnet gällande kondens mellan fönster?

Problemet uppstår vid kalla nätter, kondens uppstår på insidan av ytterglasets fönster, och endast på övervåning. Mätt luftfuktighet och det är OK på båda våningar.

Huset är ca 15år gammalt, fönstret har 3 tätningslister, jag har bytt 2 av dom. Den 3e listen sitter i karmen på ytterfönstet och är omöjligt att få tag i liknande list.

Vad är knepet, behöver man få in luft mellan fönstren eller läcker det in för mycket kallluft från utsidan? Om mer luft behövs, hur gör man, kapar i tätningslister?
 
  • Kondens på insidan av ett fönster med sikten till utomhusmiljön delvis suddig på grund av fuktigheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondens på insidan av ett ytterfönster med persienner i en övervåningslokal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en tätningslist vid ett fönster för att illustrera fråga om kondens mellan fönsterglas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
För tätt mellan uteluften och mellanrummet innanför ytterglaset skulle jag tro.
 
  • Gilla
Andreas 76 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För tätt mellan uteluften och mellanrummet innanför ytterglaset skulle jag tro.
Instämmer!
Det skall vara ordentligt tätat mellan den inre fönsterbågen och karmen,
men lämnas lite öppning för luftväxling mellan ytterbågen och ute.
Men inte för öppet, då försämras värmeisoleringen.
 
  • Gilla
Andreas 76
  • Laddar…
Rickard.
Det finns lister av skum som man ska ha mellan rutorna för att få isolerat men inte lufttätt. Jag satte sån uppe och nere på mina fönster när jag bytte och samma silikonlist som på karmen på sidorna och det har funkat bra men jag har såklart ingen aning hur isolerande det är.
 
  • Gilla
Andreas 76
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.