Vi har ett nybyggt fritidshus från -21 på ca 90 m2 med öppen planlösning o loft över en del. Vi har många o stora fönster från golv till tak, 3 glasfönster aluminium/trä, betongplatta med golvvärme. Har även en kamin samt en luft/luft pump. Ventilation är i huset genom spaltventiler i flertal fönster samt pax fläkt i badrum. Vårat problem är kondens på nedersidan insida av fönstren när det blir kallare väder ute. Vi har kollat luftfuktigheten i huset o den ligger på mellan 40-60. I badrummet där pax fläkten är det dock högst värde o även kondens på fönster, kan kanske vara beroende på att man duschar men tycker att där finns ju fläkten.
Vi funderar nu på vad vi kan göra o vad är felet?, ska kolla med att sätta in en avfuktare. Vad skulle ni rekommendera att göra?
 
Åsa Lund
Det beror nog på att ni har golvvärme istället för radiatorer. Detta i kombination med att luften står ganska still i rummen gör att det kondenserar på glasen.
Vad har ni för U-värde på fönstren?
 
Kör ni golvvärmen och luftpumpen samtidigt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kör ni golvvärmen och luftpumpen samtidigt?
Ja det har vi gjort då vi även eldat i kaminen så får vi mer cirkulation på luften.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det beror nog på att ni har golvvärme istället för radiatorer. Detta i kombination med att luften står ganska still i rummen gör att det kondenserar på glasen.
Vad har ni för U-värde på fönstren?
Vi har 1,0 u värde men då vi även använder luft pumpen så cirkulerar ju luften .,
 
Till 90m2 ska du ha ca /32 l/s i luftflöde. Det får du garanterat inte med en Pax.
Öka luftomsättningen och problemen försvinner med största sannolikhet.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Finns det en springa under/ovan badrumsdörren för luft att passera ?
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det en springa under/ovan badrumsdörren för luft att passera ?
Ja det är luft under dörr till badrum. Det som är konstigt är att det är högst värde i badrummet ?
 
A Askius skrev:
Till 90m2 ska du ha ca /32 l/s i luftflöde. Det får du garanterat inte med en Pax.
Öka luftomsättningen och problemen försvinner med största sannolikhet.
Ja vi misstänker att så kan det vara frågan är bara hur vi ska kunna öka luftflöden, har du något förslag, kan man installera någon mer pax fläkt i något mer rum eller ventiler ?
 
Z Zackopojken skrev:
Ja vi misstänker att så kan det vara frågan är bara hur vi ska kunna öka luftflöden, har du något förslag, kan man installera någon mer pax fläkt i något mer rum eller ventiler ?
A Askius skrev:
Till 90m2 ska du ha ca /32 l/s i luftflöde. Det får du garanterat inte med en Pax.
Öka luftomsättningen och problemen försvinner med största sannolikhet.
Tack för svar
 
Byggnaden du beskriver är mycket lik mitt nybyggda fritidshus.
Golvvärme, mycket fönster, frånluft via pax i badrummet. När vi inte bor i huset har vi fläkten på lägsta varvtal och värmen på ca 12 grader.
Jag har märkt att det är jättestor skillnad på glaset (3-glas) i ytterdörren och glasen i PVC-fönsterna. Trots att även ytterdörren alltså har 3-glas så blir det ofta kondens i underkant på det glaset. På övriga fönster har jag aldrig sett kondens, dessa har iof mycket bra isolervärde, 0.5 på glaset och ca 0.7-0.8 på hela partierna.
Fenomenet med kondens på ytterdörren var störst under hösten, troligtvis pga att huset fortfarande var under uppförande och mycket byggfukt frigjordes inne, samt att ventilationsluften som kom utifrån inte var speciellt torr. Under vintern så har kondensen blivit mindre och mindre för varje gång vi besökt huset.

Jag tror att jag hade sett mycket mer kondens om jag haft "normala" fönster med u-värde runt 1.0.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.