Hej!
Jag har ägt en sommarstuga i 15 år. En vecka varje år då plåttaket blir varmt ute och det är kallt inne brukar det bildas rejält med kondens som rinner ut som små pölar (ned i min säng). Det blir på samma ställen varje år - 4 punkter två på varje sida av snedtaket. I är när jag Corona- bott i huset hela vintern så hände det redan nu - antagligen pga det omvända: varmt inne och kallt på plåttaket.

hur åtgärdar man detta? Är det risk för att hela isoleringen blir blöt och mögel/röta sker? Ingen doft.

tacksam för goda råd!
 
  • Vitt snedtak med vattenskador och kondensdroppar vid en träbjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en sommarstugas vittmålade snedtak där kondens vanligtvis bildas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolera taket för 15 år sen, låna min tidsmaskin!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Isolera taket för 15 år sen, låna min tidsmaskin!
Ja, eller gjort en besiktning då jag köpte det... men nu när det inte är gjort, hur åtgärdar man - är min fråga. Är det allvarligt, eller är det inte värre än att det blir så här några dagar om året och ingen större skada är skedd?
 
Har du inspekterat vinden? Hur mycket isolering finns? Av vilken typ? Får du plats med mer?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du inspekterat vinden? Hur mycket isolering finns? Av vilken typ? Får du plats med mer?
Det finns ingen vind. Någon slags isolering och plåttak.
 
Hur mycket isolering ligger på innertaket då? Kan du inspektera på något sätt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket isolering ligger på innertaket då? Kan du inspektera på något sätt?
Nej, vet inte hur jag ska kunna inspektera!
 
Då får du se till att ta hjälp av någon som kan ta upp en lucka utvändigt i fasadens gavel eller från insidan/innertaket. Det är bara att sätta igång. Inte sitta och ruva på detta nu.
 
  • Gilla
femme68
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då får du se till att ta hjälp av någon som kan ta upp en lucka utvändigt i fasadens gavel eller från insidan/innertaket. Det är bara att sätta igång. Inte sitta och ruva på detta nu.
Tack för svar!
 
Rinner det igenom panelen eller är det fuktig inomhusmiljö ?

Du kan ju mäta fukten i träet.
 
K Knight skrev:
Rinner det igenom panelen eller är det fuktig inomhusmiljö ?

Du kan ju mäta fukten i träet.
Det bildas kondens i innertaket, det rinner längs med taket och ut på balkarna på bilden. Det kommer liksom inifrån panelen - det finns en plast innanför ser man.
 
Om det bildas kondens innanför takpanelen (sett inifrån), och det finns en ångspärr (plast) så är det mot den som det blir kondens. Det blir det om varm (fuktig) inomhusluft möter en kall yta. Det indikerar att det är klent med isolering i taket.

Om samma sak händer pga varmt yttertak och kallt inomhus så bildas kondens mot plasten, men på utsidan, som sedan rinner nedåt och läcker in. Det tyder på att plasten inte är tät nere vid balkarna.

Det är pga av detta att kondens bildas på än den ena än den andra sidan av plast beroende på var det är varmt resp kallt som plast ska undvikas i hus som inte är konstant uppvärmda året om.

Det är förmodligen svårt att åtgärda utan att riva antingen inner- eller yttertaket.

Finns det kondensskydd under plåten? (T ex oljeboard [talloljeimpregnerad masonit] eller plast.)
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Det kan ju vara dåligt med ventilation då det troligen är fukten I inomhusluften som kondenserar. Du borde köpa en tem/hum o placera uppe vid taket
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om det bildas kondens innanför takpanelen (sett inifrån), och det finns en ångspärr (plast) så är det mot den som det blir kondens. Det blir det om varm (fuktig) inomhusluft möter en kall yta. Det indikerar att det är klent med isolering i taket.

stort tack för svar! Din analys låter rimlig! Jag har ingen aning om vad som finns under. Men inser att det på något vis är byggt fel. Har bott här i femton år, och bygget är ca ytterligare fem år äldre, och jag blir lika rädd varje gång det rinner - men det brukar som sagt röra sig om en, Max två v runt mars. Men nu upptäckte jag att det sker även då jag bott här på heltid och värme/kyla förhållanden är tvärtom. Något måste göras ...

Om samma sak händer pga varmt yttertak och kallt inomhus så bildas kondens mot plasten, men på utsidan, som sedan rinner nedåt och läcker in. Det tyder på att plasten inte är tät nere vid balkarna.

Det är pga av detta att kondens bildas på än den ena än den andra sidan av plast beroende på var det är varmt resp kallt som plast ska undvikas i hus som inte är konstant uppvärmda året om.

Det är förmodligen svårt att åtgärda utan att riva antingen inner- eller yttertaket.

Finns det kondensskydd under plåten? (T ex oljeboard [talloljeimpregnerad masonit] eller plast.)
 
K Knight skrev:
Det kan ju vara dåligt med ventilation då det troligen är fukten I inomhusluften som kondenserar. Du borde köpa en tem/hum o placera uppe vid taket
Ursäkta korkad fråga, men vad är en tem /hum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.