K
Noterade under senvintern att FTX-donen på kallvinden gett upphov till en del kondens som bildat pölar och fukt.
Installationen är gjord av firma som isolerad alla rör förutom ljuddämparna och det är i glappen mellan rör och ljuddämpare det uppstår kondens.

Hur ska jag göra för att undvika kondensbildning framöver? Räcker det att isolera "glappen", och i så fall, hur gör jag det på bästa sätt? Bör ljuddämparna också isoleras?

Firman som gjort installationen gick passande nog i konkurs strax efter installationen så där har jag inget att hämta.
Ventilationsrör nära isolering och träspår, möjligen vattenläckage eller skada synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad ventilation, isolering synlig, silvrig tejp, svart plast, träspån på golv, ojämn träbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange katt gömmer sig vid ventilationstrumma och isolering i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några don har du förhoppningsvis inte på kallvinden, don är det som sitter i taket inne.
Isolera både glappet och ljuddämparna så kommer det förmodligen att bli bra. Kör motsvarande isolering som övriga kanaler. Det är ju normalt bara värmeisolering, så det är inte så kinkigt vad du isolerar med. Är aggregatet däremot utrustat för att köra kyla på sommaren så blir det lite mer noga, så du inte åker på utvändig kondens.
Men innan du lägger på isoleringen så bör du känna efter så det inte läcker ut luft vid dina ljuddämparanslutningar, för då tillförs fukt till vinden oavsett hur mycket du isolerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.