Var idag uppe på vinden och skulle byta filter på min Heru 100. Ser då att golvspånskivorna direkt under avluftsröret har en rejäl fuktros. Kändes torrt så jag tror inte att det är någon akut fuktskada skedd, men det här känns ju inte helt bra. Röret är isolerat med någon form av "vanlig" isolering med en aluminiumfolie ytterst. På sina ställen är dock inte isoleringen fullständig, utan jag kan vid en böj på röret känna metallen, dvs det saknas isolering. Förmodar att det är här det bildas kondens?

Nu till mina frågor. Är detta något jag kan lappa och laga själv på något sätt, utan att riva ned hela rörisoleringen? Kan ta bilder om det hjälper.

När kan den här kondensen tänkas bildas? Är det mest sommartid eller vintertid? Både och? Aggregatet står på en kallvind.
 
Kondens utanpå röret bildas när det är kallare luft inne i röret än utanför. Det kan inträffa både sommar och vinter.

Du kan själv lappa ihop isoleringen. Den ska vara helt tät, dvs man har nån plast eller liknande ytterst, och den tejpar man noggrant i alla skarvar.
 
Med andra ord borde det inte ha hänt nu i vinter med tanke på att det är någorlunda varm avluft på en kallvind? För att lappa ihop så täcker man alltså den synliga rörbiten med isolering (vilken som helst?) och sedan plast runt detta? Behövs plasten med tanke på att det är alufolie överallt annars där isolering på röret finns?

Ursäkta ev. dumma frågor, vill bara göra rätt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.