vi har två stycken fönster i vårt badrum och varje gång vi duschar blir det kondens på dessa. Blir ingenting på badrumsspegeln. Har precis installerat en fresh intellivent men detta verkar inte hjälpa?? Någon som vet vad felet kan vara?
 
Fönstren är kalla.
 
Hur lång tid tar det innan kondensen torkar upp?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur lång tid tar det innan kondensen torkar upp?
Vet faktiskt inte jag har öppnat fönstren direkt efter eftersom det inte känns bra att det är så immigt på fönstrena
 
Hej igen, har svårt att se att det skulle hjälpa så mycket att ställa upp fönstret nu när det är 90 - 100% luftfuktighet i utomhusluften.

Men till saken:
Att det blir imma beror på
a) Dåligt värmeisolerande fönster, så innerglaset, som Nyfniken säger, är kallt.
Fråga: Vad har du för fönster?
b) För lite ventilation.
Fråga: Hur är ventilationen? Det behövs ju inte bara en frånluftfläkt, det behövs tilluft också. Hur är tilluften ordnad?

Men jag upprepar vad jag skrev tidigare: Hur lång tid tar det innan kondensen torkar upp?
Gör så här: Duscha, skrapa av golven med gummiskrapan, lämna duschrummet med dörren öppen på glänt/halvöppen. Hur lång tid tar det innan kondensen torkat upp?
Ytterligare en fråga: Är det något som hindrar att ventilationsluften kan "spola över" fönstret?
Och till sist: Hur stort är luftflödet genom fläkten?
 
Du missar en av de mest grundläggande faktorerna när det gäller fukt. Den 100% fuktiga luften i badrummet innehåller fyra gånger så mycket vatten som den 100% fuktiga uteluften. Om man byter inneluften mot uteluft så är fukthalten nere på 25% när luften blivit varm. Det är väldigt torrt. Så visst hjälper det att vädra så här års.
 
D Daniel 109 skrev:
Om man byter inneluften mot uteluft så är fukthalten nere på 25% när luften blivit varm. Det är väldigt torrt. Så visst hjälper det att vädra så här års.
OK, du har säkert rätt!
Men samtidigt som man värmer upp uteluften, så kyler man ju inneluften, med påföljande stigand RH,
och ännu mera av duschfukten kanske kondenseras på den kalla fönsterrutan :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.