Ska du pumpa däck och blåsa rent, så räcker den lilla.
Ska du använda maskiner så ska du satsa på den stora.
 
ta den större och se om du hittar den vertikala modelen
 
D DPX5530 skrev:
Hej folket,

Vilken av dessa kompressorer ska man satsa på? Behöver en till de vanliga jobben i huset, mutterdragare, bildäck, cykel, osv och kanske sprutmålning (köksluckor, väggar, staket, osv) i framtiden.

[länk]
[länk]

Tack på förhand!
Jag köpte en nittioliters "Pro-Line Herkules" kompressor med vertikal tank på Bauhaus; den är tillverkad av Nuair. Mycket nöjd, funkar för mina behov hittills vilket mest handlat om att köra dyckertpistol och renblåsning.

Dock funkar den inte för sprutmålning — för det är tanken alldeles för liten då maskinen blir tvungen att bygga upp trycket med relativt täta intervall.

För "normal" användning (blåsa, spika, dra hjulmuttrar och liknande korta insatser) funkar den ypperligt i mina ögon. Att köra ett litet tryckluftsverktyg av något slag (rakslip?) funkar säkert också om det är en mindre detalj som ska fixas.

Men målning och blästring lär bli segt med dåligt resultat skulle jag tro. Vi har säkert målare/lackerare på forumet som kan ge besked om vilken storlek på kompressor som behövs till sådana sysslor men vare sig tjugofyra eller femtio liters tank lär duga. Sedan ska kompressorn hinna fylla tanken tillräckligt snabbt dessutom vilket jag tvivlar på att konsumentmaskiner klarar av för att åstadkomma ett konstant tryck/kontinuerligt luftflöde.

Med det sagt är det nog inga dåliga maskiner du har tittat på.
//Ronnie
 
Jahopp. Då grusade Ronnie mina tankar om att min kompressor kanske skulle kunna räcka för sprutmålning.
Jag har en likadan kompressor och är i övrigt väldigt nöjd. Mycket kompressor för en liten golvyta.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T TryBran skrev:
Jahopp. Då grusade Ronnie mina tankar om att min kompressor kanske skulle kunna räcka för sprutmålning.
Jag har en likadan kompressor och är i övrigt väldigt nöjd. Mycket kompressor för en liten golvyta.
Sorry! ;)

//Ronnie
 
  • Gilla
TryBran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.