Min kompressor slutade igår att ladda upp mer än två bar. Spikpistolen pyser bara till när jag trycker för att skjuta i en liten spik. Det skumma är att det inte pyser nånstans i nån del. Klart jag kan byta typ regulatorn den kostar ju knappt nåt, fast hur vet jag om det är den eller vad annat sim är trasigt??
 
  • Röd ABAC-kompressor med tryckmätare som indikerar två bar, placerad bredvid vedträn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stannar den vid 2 bar, eller fortsätter den gå oavbrutet men når aldrig över 2 bar?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Stannar den vid 2 bar, eller fortsätter den gå oavbrutet men når aldrig över 2 bar?
Den fortsätter oavbrutet o slår aldrig av. Trycket överstiger aldrig 2,4 bar dock.
 
Den har väl gett upp på nåt vis. Otät ventil tex.
 
H
Kolla om det finns ett filter , annars har nog en kannring gått ,samma funktion som en bilmotor, skramlar det i den ?
 
H Hjulbent skrev:
Kolla om det finns ett filter , annars har nog en kannring gått ,samma funktion som en bilmotor, skramlar det i den ?
Nä inget skrammel. Var sitter kannringen? Går den att byta? Specialverktyg?
 
R
Han menar nog kolvring.. inte svårt att byta om man kan meka. Problemet är väl snarare att hitta en ny kolvring i rätt storlek och om det ens är värt jobbet.
 
Inte slitna kolvringar. På tanken finns en sk. avlastningsventil, oftast kombinerad med backventil, detta för att kompressorn inte ska kunna starta med mottryck, denna brukar kunna jäklas. Demontera den, den kan vara full med skit, eller ha frusit fast, om du har kompressorn förvarad kallt och du inte har blåst ut kondensvattnet ur tanken.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Inte slitna kolvringar. På tanken finns en sk. avlastningsventil, oftast kombinerad med backventil, detta för att kompressorn inte ska kunna starta med mottryck, denna brukar kunna jäklas. Demontera den, den kan vara full med skit, eller ha frusit fast, om du har kompressorn förvarad kallt och du inte har blåst ut kondensvattnet ur tanken.
Ok. Var på tanken sitter den, hur ser den ut?
 
Lindqvist1978 Lindqvist1978 skrev:
Ok. Var på tanken sitter den, hur ser den ut?
Den kan vara kombinerad med "klumpen" där manometrarna sitter, det syns lite dåligt på bilden.
 
V vedklyv skrev:
Den kan vara kombinerad med "klumpen" där manometrarna sitter, det syns lite dåligt på bilden.
Ok. Kan det vara läge att byta den delen där stora ratten på ovansidan sitter?
 
Lindqvist1978 Lindqvist1978 skrev:
Ok. Kan det vara läge att byta den delen där stora ratten på ovansidan sitter?
Knappast. Ta bort den, demontera den, gör rent. Och kom ihåg hur allt var monterat. Finns lite småprylar inuti.
 
Har du plockat bort alla plastkåpor, från cylindertoppen går ett rör ned till backventilen och sedan ner i tanken, det är förmodligen där felet sitter. Alltså under och bakom den vänstra manometern.
 
Här är avlastnings-/backventilen, inringad,
Kompressor med inringad avlastnings-/backventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V vedklyv skrev:
Har du plockat bort alla plastkåpor, från cylindertoppen går ett rör ned till backventilen och sedan ner i tanken, det är förmodligen där felet sitter. Alltså under och bakom den vänstra manometern.
Är cylindertopoen under den lilla röda knappen eller under den stora röda ratten? Känner mig så jäkla dum på sånthär! Haha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.