Funderar på inköp av kompressor men har väl egentligen inget jättestort behov i dagsläget. Hur duger en med max tryck 8 bar och 6 liters tank.
Just nu skulle jag bara behöva den till mutterdragare men ev skulle jag behöva den till spikpistol också då jag har en del tak som ska läggas om.
 
http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?id=789
Denna har jag själv o den funkar bra till spikpistol, däremot tror jag inte att den skulle räcka till så bra för en större mutterdragare.
Du kanske har en mindre mutterdragare för tex däcksbyten o sånt, då funkar den säkert.
Personligen skulle jag inte chansa på en kompressor med sämre prestanda än den i länken.
 
Det är ju lite väl liten tank på den, det gör det knappt finns nån buffert så att luften tar slut fort och du får vänta ett tag medan kompresorn pumpar upp trycket igen.
Personligen hade jag hellre köpt den här, den är t.om billigare:
http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=3718&n=20100

Det står 4 liters tank, men det skall stå 24, det är felskrivet.
 
Varför behöver en stor tank om man har en effektiv kompressor? köpte själv en 2cyl som ger 240liter/min med en liten tank, kör en rejäl mutterdragare med den och det funkar bra (mutterdragaren drar 110L/m ), gillar inte att kompressorn skall stå och jobba med en massa luft som jag ändå inte skall använda. Om du skall använda den till att bla spika med och ev flytta runt den så är en effektiv kompressor med liten tank perfekt.
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer.aspx?gIssue=3&gTitle=Swedolbladet+3&gYear=2008&gUserID=0&gPaperID=9833&gAvailWidth=1014&gAvailHeight=733&gInitPage=1
 
Hej!
Snor den här tråden.
Har en gammal kompressor på max 14 kg/m² och tanken är på 375l
Hur räknar jag ut effektiviteten (tror att ISOstandard är att det mäts vid 9bar) (FAL)
Skicka på med svar
Med vänlig hälsning
Fredrik
 
Lite mer Info 2stegskompressor kolvmotor 800rpm 5.5kw elmotor
 
Vad menar du med effektiviteten? Dina siffror säger ingenting om luftmängden vilket brukar vara det som man är intresserad av. 14kg tryck är inget som används för hemmabruk, det klarar sig med 6-8bar. Eftersom tanken är såpass stor så finns det förutsättning för att du har en ganska rejäl kompressor som täcker de flesta luftbehoven.(y)
Dock så är det en varning på gamla lufttankar, inte kul om en sån pajar...

Som sagt en rejäl kompressor om motorn är på 5,5kw. Märke och typbeteckning?
 
Redigerat:
Såg att formeln var lite krånglig. O min info inte gav så mycket. Men märke AtlasDiesel KT6RS den är från 53😉 svårt o hitta något..
 
Formel (rpm x kolvantal x slaglängd x kolvarea) 2 stegskompressor (en större kontra mindre cylinder) hmm ??
 
Tittade i bruksanvisningen och en kt6 ger 820 l/min genomlupen cylindervolym och 14bars arbetstryck. Min ke4 ger 825l/min fast med 7 bars arbetstryck.
 
Mattiaz skrev:
Tittade i bruksanvisningen och en kt6 ger 820 l/min genomlupen cylindervolym och 14bars arbetstryck. Min ke4 ger 825l/min fast med 7 bars arbetstryck.
Oki tack för hjälpen mer en vad som behövs för bil/mc hobbybruk alltså, finns bruksanvisningen på nätet??
 
Beror iof på vad du ska göra, en riktig bläster ställer nog till det...
Jag mailade atlas copco och fick den dokumentationen som faktiskt fanns kvar.
 
  • Gilla
madfred
  • Laddar…
Tackar
Ska jag maila också..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.