Jag vet inte vad du menade för nå´n för länken gick bara till julas startsida, men en spik-dyckertpistol kräver nästan ingenting. Jag själv kör med en frysskåpskompressor till en restaurangfrys hopkopplad med två gamla kolsyressläckare som luftbehållare och det har alltid räckt. Roterande maskiner = över 500 liter/minut, slående maskiner, små bilmaskiner etc. =över 300 lit/min, spikpistoler och "enslagsmaskiner" = väldigt lite.
 
Jula har den med 24l tank för 695:- just nu. Den ska klara att driva en dyckertpistol. Den är nog bättre än vento modellen.
 
gosein skrev:
Jula har den med 24l tank för 695:- just nu. Den ska klara att driva en dyckertpistol. Den är nog bättre än vento modellen.
Hittar inte nån mer än vento modellen för 695kr på Jula kan du länka till sidan lr???
 
Går visst inte att länka till nån speciell vara på jula sidan.
Det är den kompressorn på 1,5hk för 995:- på internetsidan. Den kostar 695:- i butik nu. Köpte en igår i sthlm.
 
Tänk på att dessa småkompressorer inte klarar av att jobba för länge och intensivt. Låt den vila emellanåt om det är mycket jobb, annars skär den ihop. Det gjorde min lilla julakompressor efter ett par timmar trots att den hade smörjning. :(

Så jag köpte deras remdrivna 3-fas med 50-liter tank när de hade rea på den. Vilken otrolig skillnad på kapacitet... ;D
 
Dessutom låter de ju ofta otroligt illa, de små...
 
Just det, ljudnivån är lägre på de remdrivna (lågvarviga)
 
Stämmer. Det är den röda som dem har på rea. Skiljer ju lite grann i pris... Den större hade ju varit rolig att ha:)
 
Ja - hade nog inte köpt den då om jag inte fått en massa sjyssta begagnade luftverktyg gratis innan... :)

 
Som alltid (nästan) så hade jag flyt när en firma skulle flytta, jag fick ta reda på deras "gamla åbäke", reservkompressorn som är en Atlas Copco på 1,2 kubik med en motor på 7,5 Hp, den hade bara gått 45 timmar på20 år. Då jag blästrar en hel del ibland på delar till mina "hobbygrejer", skotarn och traktorerna så är den helt perfekt. Rostiga element blir även dom som nya. En kompressor blir aldrig för stor har jag märkt.
(En ha ju bleve kräsen mä åra.)
 
Har en fast kompressor på jobbet och där har vi löst det med kopparrör. Funkar bra och är säkert. Dra slang funkar nog också. Är dock inte lika säkert. En löshoppande slang är inte rolig att leka med. Lite som en orm:)
 
Bara som info:

Ett tryckluftsdrivet verktyg har en verkningsgrad på ca 5% och ett motsvarande eldrivet ligger mellan 80-90%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.