J
Hej!

Jag har inför sommarens projekt inhandlat en spikpistol för pappspik som enligt info skall ha en kompressor som levererar mellan 60-110PSI (dvs. 4,13-7,5bar). Innebär detta att
man i princip klarar sig med någon av följande modeller från ex.vis Jula, Biltema?

- Jula, modell OL195, pris 999 kr
Driftsäker, permanentsmord oljefri kompressor. För användning t.ex. vid målning och att pumpa bildäck. Portabel kompressor. Universal snabbkoppling passande typ Cejn reduceringsventil m fl . Helautomatisk drift. Avgiven luftmängd: 130 l. Arbetstryck: 8 bar. Tankvolym: 24 l. Cylindervolym: 200 l/min. Effekt: 1,5 Hk. 230 V. Vikt: 15 kg. L595xB300xH600 mm. (Artnr: 200024)

- Biltema, modell 17-633, pris 969 kr
Transportabla kolvkompressorer med direkt-/remdriven motor och luftbehållare. Med manometer, och tryckregulator för inställning av lämpligt arbetsryck för olika verktyg. Helautomatisk drift: en tryckströmbrytare startar och stoppar kompressorn vid dess nedre respektive övre tryckgräns. Snabbkoppling typ CEJN. Luftbehållare: 24 l, Motoreffekt: 2 hk
Genomlupen cylindervolym: 222 l/min, Fri avgiven luftmängd: 145 l/min, Max. arbetstryck: 8 bar, Cylinderantal: 1, Motordriven: Direkt, Vikt: 25 kg, El: 230 V/1-fas

Mvh

Jocke
 
Båda kompressorerna är fullt tillräckliga för din spikpistol. Mitt personliga val skulle nog bli biltemakompressorn om den är oljesmord. Ägde nämligen en OL195 som motorn brann upp på, och de grejerna ingav inte riktigt nåt större förtroende när jag demonterade maskinen.
 
J
Hej och tack för info, det låter bra.
En liten fråga gällande kompressor med eller utan olja, spelar det någon roll om den är uttalat "oljefri" eller kan det vara en modell med olja? Har hört lite dubbla bud om detta, tacksam för info om vad som gäller, sedan blir det nog inköp hos Biltema enligt tidigare tips. Mvh Jocke
 
I de storlekarna spelar oljefri ingen som helst roll när du ska driva ett verktyg som dessutom själv ofta kräver separat smörjning.
 
Det skall finnas ett system där man använder sig av adapter+kolsyrepatron (samma som till läskautomaterna) och som skall räcka till ca 500 spik.
Blir verkligen flexibelt med denna lösningen skulle jag tro.
Göran
 
J
Hej igen. Var idag på Jula och kollade, de har även en mindre modell av OL195 (artnr. 200049) med 6 liters tank (se bild) , annars snarlik den större modellen. Kan denna fungera eller blir tanken för liten? Mvh Jocke
 
  • kompressor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y
Nu får vi hålla liv i denna diskussionen. Jag försökte mig på att snickra lite panel och när jag tillslut drog hammaren på tummen så beslöt jag mig för att ta ett steg in i de moderna tiderna med spikpistol.

Då jag behöver en kompressor till annat också så får det nog bli tryckluftsdriven pistol.

Men för att fortsätta just denna diskussion om kompressorerna så har jag sökt och funnit följande alternativ:


Biltema
Kompressor 20-25 EU
Oljesmord kompressor med 25 liters tank och en motor på 2,0 hp
(1,5 kW). För renblåsning, luftpåfyllning, punktblästring, lackering, mindre tryckluftsverktyg, dyckert- och häftpistol m.m. Max. tryck: 8 bar. Fri avgiven luftmängd: 150 l/min. Vikt 25 kg. 230 V.
Tekniska specifikationer
Modell: OL 20-25
Spänning: 230 V
Motoreffekt: 2,0 hp/1,5 kW
Ström: 7,5 A
Varvtal: 2850 rpm.
Tankvolym: 25 l
Fri avgiven luftmängd: 150 l/min
Genomlupen cylindervolym: 185 l/min
Max. abetstryck: 8 bar
Ljudtryck LdB: 79 dB(A)
Ljudvolym LWA: 95 dB(A)
Kapslingsklass: IP23
Vikt: 25 kg
Mått: 58 x 27 x 60 cm (lxbxh)
1249kr



Harald nyborg
KOMPRESSOR BREMER 2,5HK 40L

Robust och kraftig kompressor.
TEKNISK DATA
Motor: 2,5 hk
Genomlupen cylindervolym 280 liter/min
Max arbetstryck 8 bar
Tank 40 liter
Reduktionsventil Ja
Luftuttag 2 st
Automatik Ja
Vikt 25 kg
1599kr


Jula
Kompressor FC2/50
Transportabel med hjul och handtag
Stående kompressor. Anslutning: 1/4".
Avgiven luftmängd: 144 l.
Arbetstryck: 8 bar.
Varvtal: 2850 v/min.
Tankvolym: 50 l.
Cylindervolym: 222 l/min.
Effekt: 2 Hk. 230 V.
Vikt: 37 kg.
L440xB440xH795 mm.
1399kr

duabhuset
Verkstadskompressor DA OL 2/24
Oljefri 2 hk kompressor av hög prestanda med 24 liters tank försedd med hjul. Passar till renblåsning, pumpning av däck, diverse målningsarbeten samt luftfyllning av hydrofortankar mm. Lätt att transpotera för mobil verksamhet. Maskinen försedd med tryckströmbrytare, reducering med parikelfilter samt manometer. Övrigt enligt CE- normer.

Tekniska data:
Spänning 230 V
Motoreffekt 2 hk
Varvtal 2800 rpm
Fri avg. luft 170 l/min
Max arbetstryck 8 bar
Blocktyp Rakt
Steg 1 st
Cylindrar 1 st
Luftuttag 1 st
Tank 24 l
Mått (lxbxh) 596x300x602 mm
Vikt 23 kg
1 095,- inkl. moms
verktygsboden
Kompressor 2 HK-25L
Pela 2 hk-25l är en 1-fas helautomatisk hobbykompressor. Den är utrustad med tryckströmbrytare, manometer, säkerhetsventil, reduceringsventil och två snabbkopplingar, en med max. tryck och en reducerad. Lämplig till renblåsning, sprutmålning och andra lättare jobb. Utrustad med 25 l tank och direktdriven encylindrig kompressor.

TEKNISKA DATA
Genomlupen cyl. volym: 240 l/min
Fri avgiven luftmängd (6 bar): 155 l/min
Max arbetstryck: 8 bar
Motoreffekt: 1-fas 230 V, 2,5 hk
1320:-
Fast hur tolkar man dessa?
Finns det andra butiker man kan kolla in också?
 
Redigerat:
Duabhuset och verktygsboden är andra andra butiker. / Mats
 
Y
alfamats skrev:
Duabhuset och verktygsboden är andra andra butiker. / Mats
Jajust, uppdaterade min lista nu och tog med deras exemplar i den där prissvängen.
 
Valde själv H.N. kompressorn (betalade 999 på deras återkommande kampanjer) för ett drygt halvår sedan därför att den hade bäst prestanda i klassen upp till 2k.
Verkar fortfarande som det stämmer och den har löst alla sina uppgifter här hemma hos oss.
 
Y
blir lite bekymrad när en säger de krävs 3hp, men det borde ju hänga mer på liter/minuten, haraldnyborgs som matar mest; 280liter minuten till dess största tank dessutom på 40liter (i jämförelse med de andra)

är 3hp modellerna drastiskt större i direkt tryck och tankvolym?
 
Gissar nu; är det så att man skjuter många pappspikar i en följd som gör att det fungerar bäst med en större kompressor. Men för hemmabruk är det bara att dra ned på farten jämfört med användning i yrkesbruk. Måste ändå vara mycket bättre att lite lägre fart spika papp med pistol än med hammare.
 
Det är som AndersS skriver, man får dra ned på hastigheten, men man ska hämta ny papp, rätta till den, flytta sig själv, vinka till grannen, det finns 1000 saker som gör att kompressorn hinner ikapp.

Jag har spikat ihop ett 150 m2 garage med hjälp av en 4 tums spikpistol och en 3 tums och en "leksakskompressor" och det gick.

Protte
 
Y
Okej då var ju harald nyborgs bäst än så länge, fast såg en på Jula som dock var några få 400kr dyrare.

Datan skiljer inte mycket men gör den sig värd 400kr extra på det som skiljer?

Harald nyborg
KOMPRESSOR BREMER 2,5HK 40L

Robust och kraftig kompressor.
TEKNISK DATA
Motor: 2,5 hk
Genomlupen cylindervolym 280 liter/min
Max arbetstryck 8 bar
Tank 40 liter
Reduktionsventil Ja
Luftuttag 2 st
Automatik Ja
Vikt 25 kg
1599kr
[bild]


Luftkompressor med slangvinda Monte Carlo F1
Slangvinda med 5 meter slang

Direktdriven och helautomatisk 1-cylindrig kompressor lämpad för intermittent drift av luftverktyg. Integrerad slangvinda med 5 m slang och snabbkoppling. Komplett med reduceringsventil, tryckströmbrytare och manometer. Enkel att transportera med kraftiga hjul, handtag och gummifötter. 1-fas.

Avgiven luftmängd: 195 l.
Arbetstryck: 10 bar.
Varvtal: 2850 v/min.
Tankvolym: 50 l.
Cylindervolym: 260 l/min.
Effekt: 2,5 Hk. 230 V.
Vikt: 38 kg.
L810xB300xH680 mm.
1999kr
[bild]
Känns som att det vore bättre med en cylinder som matar mest, än tankvolym, samt att använda dom hundralapparna till köpa luftavskiljare/smörjare... Eller?
 
Redigerat:
Det är lika luftmängd (nästan) genomlupen volym 260 mot 280, det som anges till 195 är den komprimerade volymen inkl förluster och det anges inte på Bremer.

Det du får med extra är en slangvinda (som troligen inte rullar upp slangen själv)

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.