boschkenta
Som titeln råder så har jag en kompressor som bara går. Den går tills övertrycksventilen öppnar sig och sedan fortsätter den med detta i all evighet. Den visar även 2 bar tryck när den är helt tom. Så det känns som om detta borde vara lätt att lösa genom att byta ut någon ventil eller liknande, men jag är osäker då jag inte skruvat med tryckluft innan.

Någon som vart med om liknande och/eller har ett hum om vad som kam vara fel?

Garantitiden har självklart precis löpt ut :)
 
Nu har jag bara skruvat lite äldre kompressorer men där finns en strömbrytare som slår av vid rätt tryck. Det är ofta en svart fyrkantig låda som brukar sitta tillsammans med av på knappen.
Dom kan ibland börja kärva och då räcker det med att göra rent den. Så jag skulle börja med att öppna den och göra rent.

Har den alltid visat 2 bar när den varit tom eller har den börjat med det nu? Om du kan ställa in vid vilket tryck den ska slå av så kan du ju prova att justera det och se om något ändrar
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Ganlet
Har en biltemakompressor med samma problem. Läst mig till i manualen till följande lösning jag ska testa. Kanske är till hjälp.
 
  • Diagram från en manual som beskriver justering av start- och stopptryck på en tryckströmbrytare med instruktioner och en illustration av justerskruven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
boschkenta
Kanon, tack mina herrar! Ska kika på detta :) återkommer med resultat
 
Vilket tryck når den när övertrycksventilen löser?
Jag hade en som stått länge i mitt föräldrahem, när den till slut fick flytta därifrån hade den samma tendenser som du nämner. Efter ett byte av övertrycksventilen fungerar den som den ska. Minns inte vid vilket tryck den löste men var en bra bit under 8 bar, gissar vilt på 3-6 bar någonstanns.
 
boschkenta
Ganlet Ganlet skrev:
Har en biltemakompressor med samma problem. Läst mig till i manualen till följande lösning jag ska testa. Kanske är till hjälp.
Det var helt enkelt detta! Fick skruva upp skruven ett helt varv; den har nog gått ner pga vibrationer.

Och vad gäller att den visade felaktigt tryck så var det bara att vinkla upp manometern något så visade den rätt igen. Den har nog fått sig en smäll.

Tack!
 
  • Gilla
Ganlet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.