Har lite problem med min luftkompressor som jag nyligen införskaffat. Maskinskyddet löser ut efter att motorn varit igång en liten stund. Kompressorn går på 400V och anslutningskabeln innehåller fyra trådar : gul/grön, blå, brun och svart. 3-fas handsken sitter på. Det har väl ingen betydelse hur man kopplar faserna; dvs. om L1=brun och L2=svart eller tvärtom?

Jag utgår ifrån att det inte spelar någon roll men det var en 'sakkunnig' som påstod att det är felkopplat...
 
Färgen har ingen betydelse (utom Gul/Grön) men kompressorn ska oftast gå åt ett visst håll för att kylfläkten ska blåsa mot cylindern.

Får den verkligen 3 faser så det inte är någon som kopplat in nollan isf en fas (har hänt).

Löser fortfarande motorskyddet är det fel endera på motorskyddet eller motorn (eller att motorn blir överbelastad).

Protte
 
Om det finns en oljepump på kompressorn så spelar det stor roll att den snurrar åt rätt håll. Är faserna i fel ordning så att motorn går åt fel håll blir i så fall kompressorn utan smörjning och går tungt. Fungerar allt som det skall då så löser motorskyddet ut innan kompressorn har skurit.

Jag vet inte hur vanligt det är att kompressorerna har oljepump, men jag vet att det förekommer.

Erik
 
Om den blåa ledaren är en av faserna så har du träffat mitt i prick!!! Är det så? Och varför en blå fas i så fall?
 
Motorn vill ha tre faser, men ingen nolla. Har man en fyrledad kabel där en av ledarna är blå så får man använda den till en fas om man inte behöver den till nolla.

Erik
 
Nu verkar den fungera bättre... Gäller bara att få till trycket nu. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.