Hej,

Det har varit kallt i jul. Kompressorn startar inte på frånluftsvärmepump. Just nu kör jag värmefläktar i huset för att som jag förstår det måste temp i huset upp på över 17 grader i snitt över en 24h period för att kompressor ska kunna köras.

Förstår inte detta, känns idiotiskt. Något måste vara fel ngnstans?

Efter att ha kollat runt här på forumet så är känslan att värden på avluft är väldigt högt(16.4 grader) har sett bilder här där många har den runt nollan. Fel på givare?

Kommer ta hit proffsen efter jul, men undrar om det är något man kan göra för att få upp värmen?
 
  • Värmepumpsdisplay med temperaturvärden och status, röd indikatorljus och styrenhet nedanför. F370 modell, driftlägesindikator tänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display visar autolägesinställningar, temperaturgränser, filtreringstid, omgivet av kontrollknappar, röd indikatorljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om kompressorn inte går ska el-patronen gå in och värma huset och el-patronen behövs senast från ca 5 - 6 grader eller kallare väder. Om det är mycket fel på värmepumpen finns också ett reservläge man kan ställa strömbrytaren i för att förhoppningsvis få värme. Kanske är det fel både på kompressorn och cirkulationspumpen hos dig?
 
J Josth skrev:
Om kompressorn inte går ska el-patronen gå in och värma huset och el-patronen behövs senast från ca 5 - 6 grader eller kallare väder. Om det är mycket fel på värmepumpen finns också ett reservläge man kan ställa strömbrytaren i för att förhoppningsvis få värme. Kanske är det fel både på kompressorn och cirkulationspumpen hos dig?
Elpatron kanske går in. Men dock så värms huset dåligt nu. 16 grader inne imorse så nu körs värmefläktar. Känns konstigt att systemet går ned när det blir kallare inne. Det är ju då det borde köras. Just -2 ute så inte direkt kallt
 
Frånluftsvärmepumpar återvinner bara värmen i husets ventilation och sjunker innetemperaturen till 16 grader så blir det för lite energi att återvinna för vad den modellen klarar. Intressant att se om kompressorn startar om du får upp innetemperaturen med fläktarna. Hur gammal är sin F370? El-patronen begränsad till någon viss maxeffekt?
 
J Josth skrev:
Frånluftsvärmepumpar återvinner bara värmen i husets ventilation och sjunker innetemperaturen till 16 grader så blir det för lite energi att återvinna för vad den modellen klarar. Intressant att se om kompressorn startar om du får upp innetemperaturen med fläktarna. Hur gammal är sin F370? El-patronen begränsad till någon viss maxeffekt?
Hej, den är 6 år gammal. Elpatron på 2kw det jag. Det känns väldigt lite?

Ska jag tolka min bild som att det krävs 17 grader eller högre inomhus under en 24h period för att kompressorn ska starta?
 
Oj, om elpatronen är maxinställd på 2 kW är det alldeles för lågt på en F370. Kompressorn ger bara 2 kW värme. Hur stort är huset och när är det byggt och isolerat?

Tror kompressorn ska starta ganska omgående om frånluftstemperaturen kommer upp till 17 grader stadigvarande.
 
J Josth skrev:
Oj, om elpatronen är maxinställd på 2 kW är det alldeles för lågt på en F370. Kompressorn ger bara 2 kW värme. Hur stort är huset och när är det byggt och isolerat?

Tror kompressorn ska starta ganska omgående om frånluftstemperaturen kommer upp till 17 grader stadigvarande.
Hmm är lite insäker på det där med 2kw. Men under menyval 3.3 står ”tillsatsinfo 2.0kw”. Tolkar det som att elpatron ger 2 kW.
 
T Thomas Holm skrev:
Hmm är lite insäker på det där med 2kw. Men under menyval 3.3 står ”tillsatsinfo 2.0kw”. Tolkar det som att elpatron ger 2 kW.
Det är säkert en 6 kW patron i den. Kan inte den VP riktigt, men finns nog i menys om uppställning av effekten.
 
El-patronen i F370 är på 9,3 kW men om värmepumpen matas med en elsäkring på 3×16 A kan man ha max 7,0 kW inställd effekt. Inställningen görs i meny 5.1.12. Man bör också kontrollera om det finns något BBR-max inställt i meny 5.1.13.
 
J jonaserik skrev:
Det är säkert en 6 kW patron i den. Kan inte den VP riktigt, men finns nog i menys om uppställning av effekten.
Ja svårt att veta. Ser ut så här i menyn i alla fall.
J Josth skrev:
El-patronen i F370 är på 9,3 kW men om värmepumpen matas med en elsäkring på 3×16 A kan man ha max 7,0 kW inställd effekt. Inställningen görs i meny 5.1.12. Man bör också kontrollera om det finns något BBR-max inställt i meny 5.1.13.
hej, hittade en info meny med följande så verkar vara 7kw. Undrar varför det visar enbart 2.0kw i tillsatsinfo. Aja fläktarna har värmt upp huset hyffsat nu. Temperatur på 19 grader inne nu. Dock visar frånluft på 14.7 i servicemenyn. Känns som att givaren visar för lågt.

Tack för hjälpen! Nu får det köras värmefläktar i brist på att kunnna avhjälpa felet själv.
 
  • Elektronisk display visar teknisk data, troligtvis för en elanläggning, omringad av knappar och larmindikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske knas med cirkulationspumpen då(?)
 
T
Då både frånluft samt avluftsgivaren visar ungefär samma temperatur är det mindre sannolikt att det rör sig om ett givarfel.

Dåligt isolerade frånluftskanaler kan göra att frånluften kyls ner upp på vinden.

Har ni golvvärme eller radiatorer ?
 
J Josth skrev:
Kanske knas med cirkulationspumpen då(?)
Hej igen hittade en dold servicemeny genom att hålla in bakåtknappen i 7 sek. Där är det valt följande. I en meny 5.1.4,
J Josth skrev:
El-patronen i F370 är på 9,3 kW men om värmepumpen matas med en elsäkring på 3×16 A kan man ha max 7,0 kW inställd effekt. Inställningen görs i meny 5.1.12. Man bör också kontrollera om det finns något BBR-max inställt i meny 5.1.13.
genom att hålla in ”tillbaka-knappen” i 7 sek fick jag tillgång till en servicemeny. Under 5.1.4 finns en meny som heter ”larmåtgärder”. Där är det förbockat ”sänk rumstemperatrur”.

Ska jag tolka detta som att kompressorn slutar gå då temp gått under 16 grader vid
En givare som mätare frånluft. Då går ett
Larm på pumpen och jag får den röda färgen. När larmet går så vill pumpen sänka min rumstemp. Enligt meny 5.1.4’s inställning. Är det för att man ska märka att kompressorn är ur drift man gör så. Dvs när det blir kallt så springer man till pumpen. Lite lustigt beteende i sådana fall. Ska man så sätta pumpen i nödläge för att kunna få upp värmen och sen starta om den? Blir snurrig på detta 😅
 
  • Digital termostat med skärm, knappar, vred, larmtext "sänk rumstemperaturen, ta bort varmvatten", röd lampa, modell F370.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tobbetk skrev:
Då både frånluft samt avluftsgivaren visar ungefär samma temperatur är det mindre sannolikt att det rör sig om ett givarfel.

Dåligt isolerade frånluftskanaler kan göra att frånluften kyls ner upp på vinden.

Har ni golvvärme eller radiatorer ?
Det är ngt fläktsystem. Dvs under alla fönster vid golvet finns det vent.kanaler som det ska blåsa varmluft ifrån. Nu blåser inget där skulle jag vilja påstå. Men då snurrar ju inte kompressorn nu heller då frublyftsgivaren visar temp under 16 grader
 
T Thomas Holm skrev:
Hej igen hittade en dold servicemeny genom att hålla in bakåtknappen i 7 sek. Där är det valt följande. I en meny 5.1.4,

genom att hålla in ”tillbaka-knappen” i 7 sek fick jag tillgång till en servicemeny. Under 5.1.4 finns en meny som heter ”larmåtgärder”. Där är det förbockat ”sänk rumstemperatrur”.

Ska jag tolka detta som att kompressorn slutar gå då temp gått under 16 grader vid
En givare som mätare frånluft. Då går ett
Larm på pumpen och jag får den röda färgen. När larmet går så vill pumpen sänka min rumstemp. Enligt meny 5.1.4’s inställning. Är det för att man ska märka att kompressorn är ur drift man gör så. Dvs när det blir kallt så springer man till pumpen. Lite lustigt beteende i sådana fall. Ska man så sätta pumpen i nödläge för att kunna få upp värmen och sen starta om den? Blir snurrig på detta 😅
Bara att klicka bort den, galet att någon klickat i den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.