Jag har en enklare kompressor som är några år. Har fungerat bra men nu märker jag att jag får liksom inte samma tryck i maskinen som tidigare. Den orkar liksom inte pressa ut luft lika kraftigt som innan. Finns det något som behöver servas på en sån maskin, ska man fyllla på nått eller liknande?
Det jag märker är att arbetstrycket inte kommer upp lika högt som tidigare på mätaren.
Det är typ en sån här maskin:
https://www.bauhaus.se/herkules-kompressor-200-10-24.html
 
Jag har plockat isär en enklare (ABAC) oljefri kompressor en gång, vilken visade samma beteende som du beskriver. Kolvtätningarna var helt slut, och jag skrotade blocket men behöll tanken. Blocket var, förutom att packningarna var slut, så billigt konstruerat att jag inte tyckte att det var värt att lägga tid på att försöka laga det med nya packningar, om det ens hade gått få tag i. Ta isär och se efter, men var beredd att se dig om efter en riktig kompressor med oljefyllt vevhus. Helst ska den ha cylindrar i gjutjärn och vara relativt lågvarvig. Duab har fina kompressorer till bra priser.
 
Finns ju riktiga oljefria kompressorer också, typ Atlas Copco Airlet, som ofta säljs på Blocket till rimliga pengar.
Det är lustigt, för ”oljefri” betydde förr i tiden att kompressorn var väldigt välbyggd, men det kanske har introducerats en ny klass skräpprodukter på senare år.:thinking:
 
Redigerat:
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.