Hej !

jag ska investera i en kompressor , jag har planerat att ha ett stort användnings område allt från renblåsning och slipning och allt där emellan. Jag har tänkt mig denna :

http://verktygsboden.se/kolvkompressorer/kompressor-4-hk-90-l

men kollar man på mycket mindre kompressorer så har många ett arbetstryck på 10bar denna har bara 7 bar är detta något negativt för mig eller har de mindre betydelse? Vad får jag för begränsningar?



undrar oxå om en diameter invändigt på 10mm räcker som storlek för att få så lite förluster som möjligt? Letat lite efter en slangvinda och den största diameter jag hittat på dom är ca 10mm invändigt.

så ni som kan och vet så vore jag tacksam för svar! :)

Med vänlig hälsning, AlexAlex
 
Barangivelserna är ett angivet max-tryck, och är i de flesta fall reglerbara neråt.....

Duabhuset har kompressorer som ofta får bra kritik här på forumet....en del modeller skickas fraktfritt.....
 
Så Max trycket ut på den kompressorn jag länka är 7 bar om jag förståt det rätt.
Men kommer de va en nackdel för mig?
De flesta luft verktyg behöver inte mer än 7bar vad jag sett.
 
Nej, det är inte nåt problem med 7bar, räcker gott och väl.
Att det är högre tryck på en mindre kompressor kan vara att dom kompenserar för den lilla tanken.

Du kan själv ställa in maxtrycket på trycksträmbrytaren om du skulle vilja ha mera samt justera utgående tryck på tryckregulatorn.
 
Så även om kompressorn fyller tanken när den jobbar med 7bar så kan jag få ut 10bar slänge de finns luft i 90 liters tanken ?
 
Du kan inte få ut 10bar ur en tank som håller 7bar.
Men du kan få ut mer luft (fler liter) med trycket 7bar ur en tank med trycket 10bar, än en lika stor tank med trycket 7bar. Blev det förståeligt?
Kompressorn du länkar till kommer nog att räcka till det du tänker ha den till. Det är väl just slipmaskiner som är de största luftförbrukarna, du får kolla innan du köper dessa vad de förbrukar (L/min)
 
10bars kompressorer används ofta vid exempelvis spikning, där det är viktigt att trycket är konstant ute vid verktyget.
Spikpistolen vill ha c:a 7bar och med mer än 10-15m slang får man förluster i tryck på c:a 1 bar.
Sen jobbar 10bars kompressorer mellan 8 och 10bar, vilket gör att du aldrig får för lite tryck för att få jämnt resultat av spikningen.
Kör man med 8 bar eller 7bars kompressor så kommer inte tryckvakten slå till förräns trycket är runt 5-6bar och då starta upp ny tryckuppbyggnad. Det ger att du får fint islagna spikar med maxtryck men skallar som sticker upp vid lågt tryck.
 
Okej ! Men då e de en 10bars jag ska försöka hitta då .

Har ni tips på innerdiameter i slangvindor de är 10mm+ som gäller?
 
  • Gilla
Somnium101
  • Laddar…
Tror de blir den här kompressorn nu i alla fall :

[h=1]Verkstadskompressor DA CT 5,5/390/100[/h]
Bilder
Klicka på bilden för att förstora den

thumbnail.php
Produktinfo
thumbnail.php
Artikelnummer: 100195
Lagerstatus
Finns i lager
Recensioner
Skriv

» Tipsa en vän
» Ställ en fråga
» Skriv ut
Italiensktillverkad tvåstegs lågvarvig verkstads- och industrikompressor med gjutjärnscylindrar. Orginalblock ABAC B5900. Kompressorn är försedd med mellan- och efterkylning och tre stycken luftuttag, varav två stycken på reduceringen och en på tankgaveln. Levereras med tryckströmbrytare, motorskydd, reducering/vattenavskiljare och hjulsats. Allt enligt CE-normer. En kompressor för industri,verkstad, lantbruk, entrepenad mm. Vill du veta mer om tryckluft? Ladda hem kapitel 14 i produktkatalogen.

Tekniska data:
Spänning 400 V/16 Amp.
Motoreffekt 5,5 hk
Varvtal 1200 rpm
Fri avg. luft 495 l/min
Max arbetstryck 10 bar
Blocktyp Rakt B5900 (Cod 5300) ABAC.
Steg 2 st
Cylindrar 2 st
Luftuttag 3 st
Tank 100 l
Ljudnivå 78 db
Mått (lxbxh) 1000x500x940 mm
Vikt 90 kg


Kunde inte skicka länk :O

vad tror ni om denna? :)
 
Flödet räcker även till att lacka med så den blir nog bra :)
 
  • Gilla
Somnium101
  • Laddar…
Vad är vanligast storleken på luftuttagen? Hittar ingen info om de på den kompressorn ovan:confused: Finns ju att välja på 1/2" och 3/8" tänker på vilken slangvinda man ska köpa till. Någon som vet / tror sig vet detta? :)

Med vänlig hälsning, AlexAlex
 
Sitter troligen en snabb luftkoppling typ Cejn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.