Hej.
Acn i bilen har slutat kyla. Finns gas i och kondensatorn är tät så inte de som är problemet.
Fått tips om de kanske kan va magnetkopplingen som är felet och att man ska kunna ge direktström för att kunna se om de är den de är fel på.
Nu till problemet. Så här I semestertider är de svårt att hitta nån som kan hjälpa.
Tydligen ska de inte va så svårt att kolla själv.... men vi är liite osäkra på hur vi ska göra för att direktkoppla.
Nån som vet och som kan guida?
 
finns en elanslutning på kompressorn, sätt 12v på den, funkar det då, så är det nå vajs i styrkretsen, kan även vara för lågt tryck i sytemet, så att lågtrycksvakten bryter
 
Kan se annorlunda ut på din men på min gamla Volvo kunde jag trycka in kopplingen med en regel och då se att den började jobba.
Tog loss remmskivan på ac-pumpen och tog bort en chimsbricka som satt där.
Sedan fungerade den ett år till innan pumpen totalrasade…
Då remmen inte gick runt så fungerade inte styrservo eller laddning men det gick köra lite…
Ha koll på missljud, då går det säkert bra:D
På min ”nya” Volvo har jag inte testat men det går inte komma åt på ett bra sätt
 
Skall Du mäta på spolen till AC-kompressorns magnetkoppling så koppla loss kontakten och mät spolresistansen med en ohmmeter två gånger med växlade anslutningar. Detta för att det sitter en diod tvärs över spolen för att fånga spänningsspiken som uppstår över spolen vid frånkoppling av strömmen i bilen. Kolla bifogade schema med magnetspolen markerad som "82" från en gammal Haynes servicebok för Astra G (Årsmodel 1998-2004). I ena riktningen med ohmmetern skall spolresistensen vara i storleksordningen 3-5 Ohm i andra riktningen mäter Du diodens egenskaper. Om motståndet är högt så har lindningen gått av. Använd aldrig 12V från bilen för att kolla funktion för om Du kopplar fel så bränner Du upp dioden och därefter kommer spolen utan diod vid användning att skjuta sönder styrenhetens elektronik (79 i schemat) vid avslag pga den energi som spolen alstrar utan diod parallellt. Och då förlorar Du mer funktioner i Din bil förutom kylan som krånglar nu.
Så om Du inte hängde med på denna förklaring så lämna bilen till en verkstad som har koll på tekniken.

Elektriskt schema från Haynes servicebok för Astra G, med magnetkoppling till AC-kompressor markerad som "82".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.