Hej

Skall köpa en ny kompressor, har siktat in mig på en 100-liters med 380 L/min som fri angiven luftmängd. Men jag har inte helt fattat det här med kapaciteten. "Fri angiven luftmängd / min" är, som jag förstått det, det viktigaste värdet att titta efter. Sedan bidrar ju tankstorleken till hur ofta kompressorn måste gå.

Men eftersom de flesta verktyg jobbar vid ca. 6 bar, är det då verkligen så stor skillnad om jag använder en mutterdragare i ett fåtal sekunder per bult, kompressorn går ju inte igång av bara ett par bultlossningar vid t.ex. hjulbyte? Det jag är ute efter är om luftmängden/min. bidrar till att få mer kraft/fart på verktygen, hur funkar det?

Tack på förhand
 
TroyLee skrev:
... "Fri angiven luftmängd / min" är, som jag förstått det, det viktigaste värdet att titta efter. Sedan bidrar ju tankstorleken till hur ofta kompressorn måste gå...
Fri angiven luftmängd är det vanligaste måttet man hittar. Det är mycket ett säljar-värde. Det som egentligen är intressant är hur mycket luftmängd kompressorn kan levererar vid olika tryck. Bättre kompressorer har sådana uppgifter, de billiga inte (deras värden är inte bra och säljande).

Trycket som sådant är oftast 8 eller 10 bar max. För det mesta har du en ventil som gör att du inte levererar så mycket ut, vilket gör att verktyget du använder inte är direkt beroende av vad max hade varit om du inte haft en ventil. Dock, det är intressant om kompressorn klarar 8 eller 10 bar. Det avgör bland annat hur länge luften i tanken räcker innan den måste fyllas på.

380 l/min fri avgiven låter litet. Ett tag sedan jag kollade på kompressor (köpte en billig bra och vill inte byta), men om du vill sprutmåla eller köra avverkande verktyg vill du ha hög luftmängd.

--- Mats ---
 
Grym gissning, precis den är det :) Har en idag på ca. 200 L/min så denna är nästan det dubbla.
 
Mats Bengtsson skrev:
Fri angiven luftmängd är det vanligaste måttet man hittar. Det är mycket ett säljar-värde. Det som egentligen är intressant är hur mycket luftmängd kompressorn kan levererar vid olika tryck. Bättre kompressorer har sådana uppgifter, de billiga inte (deras värden är inte bra och säljande).

Trycket som sådant är oftast 8 eller 10 bar max. För det mesta har du en ventil som gör att du inte levererar så mycket ut, vilket gör att verktyget du använder inte är direkt beroende av vad max hade varit om du inte haft en ventil. Dock, det är intressant om kompressorn klarar 8 eller 10 bar. Det avgör bland annat hur länge luften i tanken räcker innan den måste fyllas på.

380 l/min fri avgiven låter litet. Ett tag sedan jag kollade på kompressor (köpte en billig bra och vill inte byta), men om du vill sprutmåla eller köra avverkande verktyg vill du ha hög luftmängd.

--- Mats ---
Tack för svar. Ja, men ofta ser man ju att det är fri ang.luft. vid 6 Bar, det är väl ändå en ganska bra fingervisning. Jag kommer köra mutterdragare och vinkelslip, kanske plåtnibbler också och hoppas att det skall funka bra. Det blir ju ofta korta pass, men jag vill inte tatt kompressorn skall sakna "styran" eller hur man skall säga. Men som jag förstår det så är det väl mer upp till verktyget vilken styrka/effekt man har, kompressorn står väl mer för hur ofta jag kan köra, så att säga?

Den här har jag som sagt funderat på:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=49
den klarar 10 bar vilket ju är bra, min gamla klarade bara 8. Det antar jag betyder att tanken kan hålla 10 bar, men jag kör reglerat tryck på t.ex. 6 och har därmed ganska mycket till övers innan den går igång igen.
 
Redigerat:
Ett problem jag har märkt med vissa kompressorer är att regulatorn släpper för dåligt flöde, så att man ändå tvingas köra oreglerat och ställa ner pressostaten.
 
snaggletooth skrev:
Ett problem jag har märkt med vissa kompressorer är att regulatorn släpper för dåligt flöde, så att man ändå tvingas köra oreglerat och ställa ner pressostaten.
Kan tänka mig att det finns ganska många regulatorer med dålig kvalitet så man går miste om flödet och kanske inte speciellt exakt tryck heller...
 
TroyLee skrev:
Tack för svar. Ja, men ofta ser man ju att det är fri ang.luft. vid 6 Bar, det är väl ändå en ganska bra fingervisning....Den här har jag som sagt funderat på:
[länk]
den klarar 10 bar vilket ju är bra, min gamla klarade bara 8. Det antar jag betyder att tanken kan hålla 10 bar, men jag kör reglerat tryck på t.ex. 6 och har därmed ganska mycket till övers innan den går igång igen.
Hej, Kompressorn du länkar till var rejäl. Dock står det inte fri avgiven luftmängd 6 bar, bara fri avgiven luftmängd. Den är dessutom 70% av genomlupen. Det får mig att tro att det är 380 l/min om du endast har en stor slang utan tryck och utan verktyg kopplad till kompressorn. Om det var vid 6 bar borde det stå.

  • Fri avgiven luftmängd: Är vad komp. kan leverera ut, utan något motstånd -trycklöst.
  • Fri avgiven luftmängd vid arb.tryck: Är vad kompressorn kan leverera ut under motryck / driftstryck vanligtvis 6 - 8 bar.

Som exempel från min egen billighetskompressor: Luftmängd @ 3 bar : ca. 225 l/min, Luftmängd @ 6 bar : ca. 190 l/min

Och ja, det är verktyget som svarar för styrkan så länge kompressorn klarar att hålla det trycket. Som du ser från mitt exempel från min kompressor, ett verktyg som behöver 190 l/min kan få 6 bar hela tiden. Men behöver det 225 l/min kommer kompressorn inte att orka förse verktyget med luft, utan bara leverera 3 bar. Då måste man vänta på påfyllning. Gör man inte det blir verktyget orkeslöst.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Hej, Kompressorn du länkar till var rejäl. Dock står det inte fri avgiven luftmängd 6 bar, bara fri avgiven luftmängd. Den är dessutom 70% av genomlupen. Det får mig att tro att det är 380 l/min om du endast har en stor slang utan tryck och utan verktyg kopplad till kompressorn. Om det var vid 6 bar borde det stå.

  • Fri avgiven luftmängd: Är vad komp. kan leverera ut, utan något motstånd -trycklöst.
  • Fri avgiven luftmängd vid arb.tryck: Är vad kompressorn kan leverera ut under motryck / driftstryck vanligtvis 6 - 8 bar.

Som exempel från min egen billighetskompressor: Luftmängd @ 3 bar : ca. 225 l/min, Luftmängd @ 6 bar : ca. 190 l/min

Och ja, det är verktyget som svarar för styrkan så länge kompressorn klarar att hålla det trycket. Som du ser från mitt exempel från min kompressor, ett verktyg som behöver 190 l/min kan få 6 bar hela tiden. Men behöver det 225 l/min kommer kompressorn inte att orka förse verktyget med luft, utan bara leverera 3 bar. Då måste man vänta på påfyllning. Gör man inte det blir verktyget orkeslöst.

--- Mats ---
Bra synpunkt, jag skall fråga vid vilken tryck den angivna luftmängden är,. Dock står det i deras allmänna broschyr att det alltid är vid 6 bar, så det är nog garanterad 6 bar då, men jag kollar ändå.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.