Hade plan att ha kompressorn i ett förråd inne i garaget men så började jag fundera om jag ska låta den stå ute ett kallutrymme istället. Spar en del plats på det.

Hur mår kompressorn av det och hur blir det med kondens på luften från detta kalla utrymme in i värmen?
 
Jag tänkte ha kompressor utanför garaget också i en ljudisolerad låda med tak över, det spar plats och så slipper man en del av ljudet. Enda jag kan tänka mig med kompressorn, så länge den står torrt, är att smörjningen blir sämre om det är riktigt jäkla kallt som i minus 20 eller så. Med rätt olja så borde det vara lugnt.

Eftersom den kalla luften håller mindre fukt än varm luft så bör det inte bli kondensproblem med luften, däremot kan det bli kondens på rör/slang som går in i det varma utrymmet men som kyls av kalluften som strömmar inne i den... hm, har inte tänkt så mycket på det här inser jag. Undrar om luftdrivna verktyg blir kalla att hålla i? Å andra sidan blir luften varm av att komprimeras!

Jag kan återkomma med en rapport om två månader när jag har hunnit prova själv ;)
 
Vill minnas att jag skrivit om mina erfarenheter av detta i någon tidigare tråd. Nåja, har en 4hk/100l kompressor stående utomhus. Nåja, nästan utomhus. Den bor i ett utrymme som bildas av trappan upp till köksingången på huset, nedanför källartrappan. Står alltså intill källarväggen 1,5m under mark. Har satt förrådsdörr på utrymmet.

Kompressorn fungerar finfint året om. Märks inte att den låter trött när den drar igång på vintern. Har dock ingen koll på exakta temperaturer i utrymmet. Oavsett vad värms ju utrymmet tillfälligt upp när man kör kompressorn. Har typ 10W40-olja i blocket enligt rekommendation från DUAB.
 
Det fungerar bra, iaf här i norra Dalarna. Är ni oroliga för kondens sätter ni vattenavskiljaren inne i garaget.
 
morsan skrev:
Det fungerar bra, iaf här i norra Dalarna. Är ni oroliga för kondens sätter ni vattenavskiljaren inne i garaget.
Smart! Tack det är ju självklart mycket smartare.

Tänkte ha den i ett kallt utrymme men under tak och väggar samt att det är isolerat med 100mm cellplast för att dämpa lite ljud.
 
Glöm inte inluftventl om du har en stor kompressor :)
 
Kör ni med vanlig slang i armerad PVC? Kommer behöva dra den ca 15m.
 
phl skrev:
Har typ 10W40-olja i blocket enligt rekommendation från DUAB.
10W40 funkar väl bra i vår & sommar temperatur, den är väl även halvsyntet. Men om driften även sker i kalla temperaturer ca +10grC & neråt så skulle jag rekomendera 0w40 helsyntet för att slippa onödigt slitage, samt för att slippa allt för stora startsvårigheter vid kyla. Ja helsyntet är att rekomendera även i sommarvärme då oljan kan bli ruskigt varm, för kylningen av en kompressor är inte helt sällan lite undermålig. Det kan ju skära ihop både i kyla & värme pga dålig smörjning.
 
Redigerat:
frav skrev:
10W40 funkar väl bra i vår & sommar temperatur, den är väl även halvsyntet. Men om driften även sker i kalla temperaturer ca +10grC & neråt så skulle jag rekomendera 0w40 helsyntet för att slippa onödigt slitage, samt för att slippa allt för stora startsvårigheter vid kyla. Ja helsyntet är att rekomendera även i sommarvärme då oljan kan bli ruskigt varm, för kylningen av en kompressor är inte helt sällan lite undermålig. Det kan ju skära ihop både i kyla & värme pga dålig smörjning.
Kan mycket väl föreställa mig att de inte riktigt vet vad de pratar om på DUAB... Får fundera på vad det ska bli för olja vid nästa byte.
 
Mja, tråden är ju lite gammal men jag bumpar den.
Många är inne på att bygga in kompressorn på utsidan av garaget. Jag har funderat på om man inte bara bör mecka till en enkel lucka i taket på garaget och fästa kompressorn någon stans ovanför den eventuella takisoleringen? Där uppe är ju allt som oftast bara outnyttjat utrymme ändå, och kompressorn får stå i skyddad från regn och annat. Det är väl minusgraderna som i så fall kanta den, men här skulle man ju då i så fall kunna bygga i den med något "fulbygge" för att få någon slags isolering runt den, utan att det blir fult estetiskt då ju hela kitet är undangömt ändå. Sen kan man ju, om man vill, fästa någon strömbrytare till den på väggen någon stans om man inte vill ha på den hela tiden.
För- och nackdelar med denna idé? :)
 
Det första jag tänker på är att det blir meckigt att tömma tanken på vatten.
 
Tanktömning bli såklart lite svårare. Men det går ju säkert att lösa med en förlängning om man bara får tanken i våg.

Sen ska man ju tänka på att det kan bli riktigt varmt i en vind under sommaren. Så tänk på kylningen. Vintertid & kyla kan ju också ställa till, då vid start, men se till att ha en bra helsyntetisk 0W-40 olja så bör det kunna funka att starta även i kyla utan för mycket slitage pga sirap.
 
L LimpTheGimp skrev:
Mja, tråden är ju lite gammal men jag bumpar den.
Många är inne på att bygga in kompressorn på utsidan av garaget. Jag har funderat på om man inte bara bör mecka till en enkel lucka i taket på garaget och fästa kompressorn någon stans ovanför den eventuella takisoleringen? Där uppe är ju allt som oftast bara outnyttjat utrymme ändå, och kompressorn får stå i skyddad från regn och annat. Det är väl minusgraderna som i så fall kanta den, men här skulle man ju då i så fall kunna bygga i den med något "fulbygge" för att få någon slags isolering runt den, utan att det blir fult estetiskt då ju hela kitet är undangömt ändå. Sen kan man ju, om man vill, fästa någon strömbrytare till den på väggen någon stans om man inte vill ha på den hela tiden.
För- och nackdelar med denna idé? :)
På tal om att bumpa gammal tråd. 😆 Är inne på samma sak som du och undrar hur det gått med kylningen på sommaren. Var även inne på att bara placera tankar i det utrymmet men ha kompressorn i garaget så den blir mer lättåtkommlig. Är inne på att använda några st mindre tankar för för att underlätta placeringen nämligen

m.v.h

ps. Kollade så du fortfarande var aktiv här. 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.