Jag spikade ett papptak med en sån kompressor och en Basso pappspikpistol. En pistol för att fästa lister med lär inte behöva mer luft.
 
L
Du bör köpa en bra gummislang till tryckluften.
 
Visst funkar den där, förmodligen en mindre mer portabel också, den där ska väl gå väl dock gå bra att flytta runt hemma.
För lister och foder klarar du dig med en 18G pistol, för fasadpanel behöver du en stompistol (90mm spik).
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Till lister och foder duger en mycket liten kompressor och som FredrikR säger en 18G pistol.
Jag har den här lilla Stanley kompressorn till just dyckert pistolerna och tycker att funkar prima - Väldigt populär hos Byggahusare.
Den är dock lite för klen till en större pistol för panel och där behöver du kliva upp en aning.

Den du länkar till skulle definitivt räcka - Den jag kör stompistol med har 8L tank och 265L/min. Watt har jag ingen aning om. Generellt är det bara hur ofta den behöver gå.

Vad gäller pistoler så är de flesta mina Senco pistoler och är mycket nöjd med dem. Har även två stycken Tjep/Essve.

Generellt så verkar många säga att kombinerade dyckert/klammer pistoler gärna vill lämna ett slagmärke bredare än spikhuvudet så dessa skulle jag undvika. Inte ofta man har behov av klammer hur som helst.

Stompistoler blir generellt mer högljudda och tyngre ju billigare man köper dem men resultatet brukar bli densamma.
En polare har denna från Jula och funkar fint - Men högljud enligt mig, dubbelskott ibland och lite tyngre än andra dyrare modeller.

Men som Lolight skriver så är det mycket i slangen - Har du en tjock gummislang blir genast pistolen tyngre och mer klumpig. Jag hittade en mycket tunn och fin slang från Paslode tror jag som är som en dröm att arbeta med, trasslar inte, lätt att linda upp och väger nästan noll. Billigare slangar är ofta styva och klumpiga.

Sen skall du köra mycket så kan det vara ide att kika lite på vad som finns i Batteri/Gas väg och slippa en högljud kompressor.
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
E
Om du inte behöver kompressor och picka just nu så råder jag dig att avvakta ett tag, julagrejerna du länkat till brukar vara på kampanj med jämna mellanrum. Kompressorn brukar då ligga på 599, och pistolen på 199-249
 
Redigerat:
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Okej, tack för tipsen. Jag tror jag kör med hammare nu och avvaktar lite och köper en ordentlig pistol som klarar fasad också.
 
Danii KD skrev:
Okej, tack för tipsen. Jag tror jag kör med hammare nu och avvaktar lite och köper en ordentlig pistol som klarar fasad också.
Bara så du är med på noterna, du kan inte ha en och samma pistol till allt, men det var förmodligen inte så du menade men... :)
Du "behöver" en 18G och du "behöver" en stompistol för det du nämner.
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Tack för att du förtydligade det, jag tänkte först fråga men men chansade på att man kunde ha en till båda. Nu har jag lärt mig det oxå ☺️
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Spikpistoler år inga storförbrukare av luft så man klarar sig med de minsta modellerna av kompressor med tank, om man inte är väldigt snab på att spika.

Själv har jag löst de lite större förbrukarna (sprutpistol och mejselhammare) med 2st 1-fas kompressorer (1000w och 1500w) som kopplas ihop med ett t-rör. Fungerar bättre till sprutning än min fars 3-fas som skall avge 380l/min.
 
Okej men det stora som skiljer kompressorer är storleken på tanken och hur snabbt de fyller på? Hur är det med trycket, antalet bar?
 
slacker skrev:
Jag har den här lilla Stanley kompressorn till just dyckert pistolerna och tycker att funkar prima - Väldigt populär hos Byggahusare.
Den är dock lite för klen till en större pistol för panel och där behöver du kliva upp en aning.
"Populär" Host, host... Menar du verkligen kompressorn från helvetet? Min står äntligen och skäms i ett hörn utbytt mot en större Stanleykompressor som enligt Julas hemsida endast avger 98db, en smekning av trumhinnorna i jämförelse med den lille djävulen. Vad har man för nytta av att den är liten och portabel när man för sitt liv inte vill vara i samma rum?
Dock måste jag ge den att den klarar av att skjuta stomspik, 2-3 st på rad och sedan några sekunders paus för att bygga upp trycket igen vilket går fort då tanken bara är 6 liter.
 
nanowire skrev:
"Populär" Host, host... Menar du verkligen kompressorn från helvetet? Min står äntligen och skäms i ett hörn utbytt mot en större Stanleykompressor som enligt Julas hemsida endast avger 98db, en smekning av trumhinnorna i jämförelse med den lille djävulen. Vad har man för nytta av att den är liten och portabel när man för sitt liv inte vill vara i samma rum?
Dock måste jag ge den att den klarar av att skjuta stomspik, 2-3 st på rad och sedan några sekunders paus för att bygga upp trycket igen vilket går fort då tanken bara är 6 liter.
:D Kan inte mer än instämma - Kanske därför jag gick över till Gas/Batteri pistol för ett par år sedan och min andra kompressor ligger på 68dB - En fröjd helt enkelt, men svider i plånboken.
Jag måste ha utelämnat att alla dessa billiga åbäken lever om mer än en haubits och att det är en klar nackdel.

Jag har en 15m slang - Det kanske är därför jag står ut?
 
L
Jag har nu provat många billiga modeller, och det stora problemet med dessa små billiga kompressorer är tanken och regulatorn. Dels är tanken väldigt liten, om du ska göra något annat än att spika lite. Och sedan är livslängd och funktion på tryckluftsregulatorn under all kritik. Det går att köpa till en extern regulator visserligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.