N
Hade en servicetekniker här idag och kollade på vår Nibe F750 som inte orkar komma upp i frekvens så den har svårt att värma både golv/vatten. Efter en snabb koll så konstaterade han att det var kompressorn och runtliggande delar som var dåliga och behövde bytas, till en kostnad på c:a 50k. Pumpen är endast 9 år gammal och när den installerades så tecknades ingen försäkring av entreprenaden. Något vi inte visste att vi behövde en egen för endast pumpen, så får nu stå för hela kalaset med 80% åldersavdrag från hemförsäkringen. Det känns otroligt att en pump på 9 år går sönder så fort. Är det normalt? Kan man förvänta sig det av Nibe?
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Trodde det skulle bli bättre med F750 och senare F730. För 310P/410P och 360P var/är det helt normalt att kompressorn bara håller i 10 år. Men de är ganska små kompressorer med många gångtimmar per år.
 
Låter som en ytterst luddig felanalys "kompressor med omkringliggande delar är dåliga"

Jag hade låtit någon annan ge ett andra utlåtande.

Får du några felkoder?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N
L lordi skrev:
Låter som en ytterst luddig felanalys "kompressor med omkringliggande delar är dåliga"

Jag hade låtit någon annan ge ett andra utlåtande.

Får du några felkoder?
Det var min analys som novis. Men det var något med skit i systemet och att bara byta kompressor brukade inte hjälpa. De hade försökt det på andra pumpar.

Nej, inga felkoder alls. Några delar jag uppfattade var att hetgasen låg på ~100+ grader när den borde legat på runt 60 grader och att någon del var väldigt kall när den inte borde ha varit det. Vilket i sin tur förhindrade att kompressorn kom upp i frekvens, om jag förstod det hela rätt.

Nog svårt att få andra utlåtanden när Nibe bara hade en reparatör i stan.
 
Låter som fel på expansionsventil. Om den stryper för mycket blir det väldigt kallt just där vid den och hetgasen blir hög då kompressorn inte får tillräcklig kylning.
Kan även vara läckage.
 
Redigerat:
C
N nergal skrev:
Men det var något med skit i systemet och att bara byta kompressor brukade inte hjälpa. De hade försökt det på andra pumpar.
Spontant låter det som expansionsventil och torkfilter, som man "alltid" passar på att byta vid kompressorbyte. Inte minst då de är relativt billiga.

JS energi säljer det kompletta paketet för ~20', så 50' är rätt kungligt. De hoppas väl på en nybeställning...
Frågan är om det ens är kompressorn... Blir ju lätt att dra till med det. Som gamla TV-apparater och bildröret.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
N nergal skrev:
Det var min analys som novis. Men det var något med skit i systemet och att bara byta kompressor brukade inte hjälpa. De hade försökt det på andra pumpar.

Nej, inga felkoder alls. Några delar jag uppfattade var att hetgasen låg på ~100+ grader när den borde legat på runt 60 grader och att någon del var väldigt kall när den inte borde ha varit det. Vilket i sin tur förhindrade att kompressorn kom upp i frekvens, om jag förstod det hela rätt.

Nog svårt att få andra utlåtanden när Nibe bara hade en reparatör i stan.
OK, låter som köldmediebrist eller expansionsventil som krånglar då. Kompressorn är säkert ok om inte den har gått illa en längre tid.

Erbjudande om Arctic-försäkringen som man kan teckna till värmepumpen får man automatiskt hemskickad om pumpen registrerades vid installation. Tyvärr ofta som det slarvas med det.
 
N
C cpalm skrev:
OK, låter som köldmediebrist eller expansionsventil som krånglar då. Kompressorn är säkert ok om inte den har gått illa en längre tid.
Antar att det inte här snack om 50k reparation i det fallet? Felet har max varit någon vecka gissar jag på. Fast det har varit ganska varmt tidigare, så har inte reflekterat vid det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.