Sänkte du med det röda? vredet som sitter som standard vid regulatorn?

Den har ett friläge beroende på om den är uppdragen eller nertryckt och då kan du skruva hur mycket du vill utan resultat.
 
Det finns två tryck som man kan laborera med. Det ena är trycket i tanken och det andra är trycket efter reduceringsventilen.

Trycket i tanken pumpas upp av kompressorn, som styrs av tryckströmbrytaren, oftast en svart liten box med en röd knapp uppepå.

Tryckströmbrytaren fungerar så att den ger spänning till kompressorns motor, tills trycket uppnått ett visst värde, ofta 8 bar. Då bryter den strömmen. När du förbrukar luft, kommer trycket i tanken att sjunka. När du når ett visst tryck,ofta 6 bar, kommer tryckströmbrytaren åter ge ström till motorn, varefter trycket stiger i tanken tills tryckströmbrytaren slår av. Båda dessa tryck går i regel att ställa om inuti tryckströmbrytaren. Det är frestande att skruva upp det övre trycket (frånslagstrycket), men låt helst bli det. Det kommer att bli andra problem med övertrycksventiler osv.

Det andra trycket är trycket efter reduceringsventilen. Det kan ställas till en konstant tryck understigande trycket i tanken. Om reduceringen är fullt öppen kommer trycket att vara detsamma som i tanken, dvs mellan 6 och 8 bar i exemplet. Om du däremot skruvar ned reduceringen till 6 bar, kommer den att hålla 6 bar, oavsett trycket i tanken.

Mot bakgrund av detta bör du kunna bedöma om du skall reklamera maskinen. Lycka till!
 
Hej Robban!

Inlägget från Mattiasp är helt korrekt. Under tiden fram till dess att barnbarnet skall hämtas lägger jag ytterligare in följande:

pic00086nm4.jpg

Du har nyligen skaffat Din kompressor. Inled med att förse den med vattenavskiljare och tryckregulator med manometer, därefter självstängande hona och slang med hane. I slutet av slangen skall Du ha ytterligare självstängande hona. Observera att manometern visar trycket i slangen.

pic00176py3.jpg

(9) anger ytterligare en manometer visande trycket i tanken.
(10) är en kåpa skyddande en tryckströmbrytare. Är motorn trefas så är strömbrytaren ihopbyggd med ett motorskydd.

pic00178no8.jpg

Under kåpan finner Du ett vred som tillåter ändring av trycket i tanken inom vissa gränser, OCH ÄNDRING FÅR ENBART SKE DÅ TANKEN ÄR UNDER TRYCK.

Höjning av tryck då strömmen bryts: vrid höger

Höjning av tryck då strömmen sluts: tryck ner vredet så att ett stift syns på ovansidan och vrid höger. Mindre tryckdifferens.

Du nämner 10 bar. Eventuellt går det inte att justera upp till det trycket. Det normala trycket i en tank skall vara  c:a 8 bar.

Återkom om det inte löser sig, nu skall jag hämta Lisa.

per







 
Hemmakatten
Just beroende på att trycket varierar så mycket, så valde vår snickare att handspika all panel på vårt hus.

För mycket tryck = märke i panelen
För lite tryck = spiken 1 mm utanför

Nu vet jag ju inte VAD ni skall använda kompressorn till, men var uppmärksamma på att trycket varierar hela tiden.
 
robban.isaksson skrev:
Fullsyntetisk SAE 10/30 olja, vad är det för olja?
Det är likadan olja som du har till bilen.
 
Ja, om den är syntetisk och 10W30.
 
Hej!

Även om manualen är kass så borde det väl framgå med vad, och hur mycket Du fyller på.

Saknades tryckregulator hade snickaren rätt. Fanns en sådan har han fel. I senare fallet kunde han ha  justerat till  önskat tryck  exempelvis 3,5 bar, och detta tryck hade sedan inte varierat, såvida han inte bröt strömmen.

per



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.