Hej,
Vi har en mulltoa som inte använts på många år. Vill test i år igen men hittar inte specialmull för mulltoa (letat i de affärer som jag har ta mig men finner inte). Kan jag använda vanlig kompostströ istället? Någon som har erfarenhet/vet?
Mvh
Erica
 
  • Förpackning av Grandiol Compost Starter, 3 kg, med text och bild för kompostering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen. I den mulltoa jag stundom brukar använda brukas vanligt torrt sågspån.
 
  • Gilla
Ersust
  • Laddar…
Ok så bra! men då känner jag mig mer säker. Tack!
 
Dett går nog utmärkt med kompostströ men det du har är kompoststartare som antagligen innehåller lite mikroorganismer med. Kan tänka mig att kompostströ (som ofta består av torv och kutterspån) är bättre än rent kutterspån på att absorbera urin.
 
  • Gilla
Ersust
  • Laddar…
vanlig träpellets för panna/kamin 'exploderar' fint till sågspån när det fuktas upp och är heller inte så benägen att börja lukta ammoniak när de är indränkta med urin.

välprovat med katter och kattdass under många år.

Dock träsågspån har en naturlig motstånd att börja förmultna så det kan fördröja processen en tid innan själva förmultningen sätter igång efter att rätt sorts svampar har gjort sitt och gjort spånet lite mer lättsmält för andra svampar och bakterier.

är det för att starta upp en mulltoa så kanske sågspån inte är det första att använda - men kan användas senare när det hela är igång och särskilt om det hela börja bli 'blött'.

slutligen - de som haft mulltoa i sina fritidshus och senare bytt till en förbränningstoa, vill aldrig byta tillbaka igen - speciellt om belastningen på mulltoan är väldigt ojämn och bädden hinner torka mellan besöken (och så knalltorr att det knappt vill ta emot vatten/urin när det är dags utan rullar av och rinner igenom) eller att det blir full fort när tjocka släkten är där och är kvar flera dagar längre än önskat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ersust
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.