Om det anges att en kompostkvarn klarar 45 mm tjocka grenar så antar jag att det gäller färska grenar.
Vad kan man förvänta sig att den klarar om man har gammalt torrt ris liggande?

(Jag funderar på att köpa denna: http://www.jula.se/kompostkvarn-med-vals-bio-quiet-720027)
 
Vi har Stigavarianten (följde med huset) den tar färska grenar riktigt bra men gamla torra tycker den inte om något vidare... Iaf inte 45mm... Sen tycker jag att den är ganska osmidig att mata ner ris i. Väldigt litet hål att stoppa ner grenar i men det har kanske med säkerheten att göra.
 
  • Gilla
aasmilyy
  • Laddar…
jo men hur stor är sannolikheten att man fastnar och sugs ner i en kompostkvarn? Att gå på krogen är ok, att vandra längs vägen där bilar och lastbilar blåser förbi i 120 är ok etc.
 
Vi köpte en Viking GE355 efter det jag körde sönder en liknande som TS länkade till. De billiga är "billiga", klart de gör sitt jobb, men börjar man anstränga dem lite mer så märker man varför de är billigare.

GE_355_ST_R.jpg
Vikingen är mer rubust och den äter verkligen upp det man stoppar ner i den. Även om den ibland kör fast och man behöver fixa stoppet, så är det klart mindre än vid de billiga.

Som en jämnförelse med vår tidigare billiga och GE355:an är att istället för en pinne i taget så kan man stoppa ner flera pinnar och den gör sitt jobb. Den billiga hade ett litet hål man skulle pricka (och inget större går över huvudtaget ner) kan jag med GE355:an stoppa ner en hel buske på en gång (hela tratten är "hålet").

Sedan är det alltid att nykapat är lättare att tugga i sig än äldre, några dagar/vecka gammalt är nog bäst. Även om jag kört årsgamla bitar med den stora..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.