tänkte snickra ihop en kompost och ställa den typ 0,4 m från husväggen.
är det någon risk med fukt och annat skit för huset eller kommer det funka???
tänkte dra ihop den i typ tryckimpregnerat virke
 
Knappast mer fukt än om du har rabatter eller gräsmatta nära huset.
 
har typ gräsmatta 30 cm från huset sen grus, borde väl vara lugnt med en kompost där då...
 
Har läst någonstans att kompost drar till sig skadedjur som möss mm. Om det är så, kanske man inte vill locka såna djur nära huset i onödan.
 
komposterar man rätt blir det inga skadedjur. Öppen kompost till trädgårdsavfall och liknande lockar inga skadedjur och kompostering av köksavfall med animalier kräver avsedd kompost och då är inte heller detta ett problem. Men man skall vara medveten om att det krävs lite arbete och kunskap för kökskompostering d.v.s. hitta bra balans mellan kol och kväve. Trädgårdskompost klarar alla av och borde vara en självklarhet i lala trädgårdar. jag förutsätter att det är en trädgårdskompost detta handlar om.
 
Är det bra att bygga den i tryckimregnerad? För mig känns det konstigt att använda giftigt virke för att producera matjord.
 
har 3 katter hemma så det blir nog inget problem även fast jag bara ska ha trädgårdsavfall i den
funderade lite på att skippa tryckt virke just av den anledningen. kanske bättre att måla lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.