När jag väljer fönster och dörrar vad är bästa valet / vs kostnad?

Alu säger många är bra tills det är dags att måla om.
Vad gäller med kompositfönster? Går de att underhålla?
 
  • Gilla
johnber
  • Laddar…
Inga åsikter?
Kompostit måste ju vara bra på att inte leda in kylan som ofta alu gör?
 
Träfönster med alu-utsida rekommenderas ! Varför skall du måla om ett Alu-fönster?
 
verktygsgurun skrev:
Träfönster med alu-utsida rekommenderas ! Varför skall du måla om ett Alu-fönster?
Okej tack. Färgen på ett alu fönster lär ju mattas ut och missfärgas med tiden.
 
Finns en aktuell tråd om hur aluminiumfönster leder kyla igång på forumet, jag läste den igår senast. Jag vart plötsligt inte alls lika sugen på aluminiumfönster när jag renoverar badrummet som jag var innan jag läste tråden. Verkar fungera som en ismaskin på insidan för flera st, så i det fallet kanske komposit är ett alternativ till trä som annars isolerar bättre men jag vet inget alls om kompositens egenskaper.
 
Jan-Å skrev:
Finns en aktuell tråd om hur aluminiumfönster leder kyla igång på forumet, jag läste den igår senast. Jag vart plötsligt inte alls lika sugen på aluminiumfönster när jag renoverar badrummet som jag var innan jag läste tråden. Verkar fungera som en ismaskin på insidan för flera st, så i det fallet kanske komposit är ett alternativ till trä som annars isolerar bättre men jag vet inget alls om kompositens egenskaper.
Såg den också. Kanske tillverkningsfel i det fallet? Min föräldrar har kompostit och de ser perfekta ut efter 5år men det är ju inte så mycket. De flesta fönster ska ju se nya ut efter bara 5år. Ska jämnföra priser på kompstit och alu sen se hur de fungerar i verkligheten.
 
Suhagg skrev:
Vad gäller med kompositfönster? Går de att underhålla?
Vad vill du underhålla på ett PVC fönster ?
Du underhåller det på samma sätt som kofångaren på en bil. Underhållsbehovet är lika stort.
.
 
Det är ju skillnad på alufönster och aluminiumklädda träfönster.
Lacken på ett alufönster är lika hållbart somlacken på en bil.
Håll rent och om man vill vara seriös så kan man vaxa med bilvax.
Inget underhåll där heller.
 
FYI
Mina fönster med alu utsida ser som nya ut efter 10år. Velfac blev det.
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.