Eller allt som blev över när jag satte in flisugnen.

Jag har nyss (äntligen) fått tummen ur och kopplat in fliseldningen och rensat bort en massa onödigt krafs, som styrsystemet tex. Varför koppla in ett styrsystem som blir överflödigt tänkte jag när jag började tänka efter och skippade automatikskåpet helt.

Nu sitter det två kontaktorer och ett tidrelä till skruven och en varvtalsstyrning till fläkten, det är allt som behövs när man kör mot tankar och det fungerar så här:

På förugnen sitter två magnetbrytare, en kör som "tillgång och efterfrågansmatning" och styr skruven och den andra som överfyllnadsskydd. Skruven skruvar in bränslet tills en termostat på returröret från acctanken till pannan triggas vid 70 grader så växlar skruven riktning några minuter samtidigt som fläkten stannar och matarskruven skruvar tillbaks flisen i matarröret in i förrådet tills tidreläet bryter . Då bränns sista flisen upp i förugnen och eftersom skruvröret då är tomt när förbindelsen mellan ugn och rör blir öppen och panna och skorsten het så är det ju ett rejält självdrag och ingen risk för bakbrand. Övre delen på flisförrådet skrotades så det enda som är kvar är bottendelen, vilkens volym räcker mer än väl till att fylla acctankarna.

Pannan som ugnen är dockad till är en ren gjutjärnspanna för olja och efter en modifiering med en lastbilstermostat mellan två flänsar och en backventil av tallrikstyp direkt ovanpå pannan så levererar den 110 gradigt vatten till tanken vid en rökgastemperatur på 140 grader.


Ju mindre grejer som är inblandade i en konstruktion, dess mindre krångel blir det.
 
Vedeldarn skrev:
Ju mindre grejer som är inblandade i en konstruktion, dess mindre krångel blir det.
Det svåraste är alltid att förenkla saker och ting utan att funktionen blir lidande. Lyckas man med det så får man en perfekt lösning :). Grattis!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.