Hej

Tänkte i samband med en köksrenovering passa på att fixa jordfelsbrytare till köket och tänkte kolla lite vad som är praxis och vad man bör sträva mot. Just nu ser det ut enligt bifogad bild, det klassiska proppskåpet är kompletterat med en liten kapsling utanför med jordfelsbrytare för enbart tre enfas-grupper, de röda siffrorna. Dessa skyddar grupperna där badrum och ute-uttag ingår. Köket som består av propparna markerade kök (belysning och uttag), DM (diskmaskin), K/F (kyl/frys) och spis har inte jordfelsbrytare någon av dom.
Proppskåp med märkta säkringar för kök, diskmaskin, kyl/frys, och spis, samt en jordfelsbrytare med tre enfasgrupper noterade som 1, 2, 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag antar att man inte kan fortsätta på samma bana, det blir ohållbart att utöka med med minst fyra jordfelsbrytare till, varav minst en trefas. Finns inte ens plats och det blir väl ett råttbo av alla noll-ledare fram och tillbaka i centralen.

Vad borde man istället göra? ska man ta bort de tre enskilda jordfelsbrytarna och sätta en trefas för hela centralen eller försöka dela upp det i lite olika delar? Kan man utöka de nuvarande jordfelsbrytarna till att täcka fler grupper inom samma fas? 2:an kanske då även kan skydda "kök" och 1:an kyl/frys.

Tidigare har jag hört att man inte ville ha en jordfelsbrytare för hela huset för att kyl och frys kan slås ut och man förstör all mat eller får fuktskador. Är det ett egentligt bekymmer nu för tiden eller gällde det gamla jordfelsbrytare?
 
tommib
Det gällde gamla kylskåp och frysar.

Sätt en JFB som täcker hela centralen, t.ex. i den befintliga kapslingen som du ändå har där. Komplettera med en personskyddsautomat (eller en dvärgbrytare och återanvänd en av dina befintliga JFB) för utomhusel.

De stora riskerna är just utomhusgrupper och ev vissa värmeapparater (t.ex. bastu) som förr eller senare får små isolationsfel. I övrigt så är det ovanligt att en JFB tjyvlöser nuförtiden.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Det här med att köra separat för kyl o frys, handlar ju inte vare sig om att kylen eller jordfelsbrytaren är äldre. Det man vill undvika är att kyl o frys stannar för att något annat löser ut jordfelsbrytaren. Men det är då framföallt utomhusuttag/lampor som kan tjuvutlösa en jordfelsbrytare. Så har man utomhusel på en egen jorfelsbrytare, är risken väldigt liten.

Jag tror att tänket kom från när vi hade vanliga glödlampor. Då var det relativt vanligt att en lampa som går sönder löste ut en säkring. Det blir ofta ett kort ögonblick av kortslutning i en glödlampa just när glödtråden brinner av. Därmed var det lite av en naturlig situation att säkringar löste ut ibland. Då ville man inte ha kyl o frys på samma säkring som en lampa. Resonemanget följde med när jorfelsbrytaren infördes. Skillnaden är att en jordfelsbrytare löser aldrig ut utan orsak. något är allvarligt fel om den löser ut.
 
  • Gilla
Kdog
  • Laddar…
Tack för utförliga svar.

De jordfelsbrytarna som sitter idag är inte exklusiva för utomhusuttag eller badrum (trots att det står badrum vid dom) utan sitter på de stora grupperna som servar större delen av huset. Ett av utomhusuttagen går exempelvis ut genom väggen i vardagrummet och är på samma grupp som vardagsrummet. Det andra utomhusuttaget sitter på samma som övre badrum. Att separera bort just utomhusuttagen skulle väl då kräva en jordfelsbrytare som i princip sitter på väggen i respektive rum?

All belysning och uttag sitter på "kök" eller de tre jordfelsbrytarna. Nästan precis hälften av centralen används egentligen inte, två trefasgrupper har används till tidigare bastu och torkskåp samt att diskmaskinen har en trefasgrupp.

Är det här två rimliga alternativ?
1. Sätta två trefas-brytare, en som täcker de nuvarande nummer 2 och 3, där utomhusuttagen finns och en som täcker resten. Då riskerar man inte ett helt strömlöst hus om utomhusuttagen krånglar, däremot hälften av huset och det räcker med att ett av två utomhusuttag krånglar.

2. Låta de två som har utomhusuttagen (nummer 2 och 3) vara och ersätta 1:an med en trefas-brytare som tar resten. Går det ens och vill en elektriker krångla till det så?

Båda alternativen får vad jag kan förstå plats i den nuvarande kapslingen, den kostar väl däremot inga pengar i sammanhanget att det spelar någon roll.
 
Förordningskravet är väl att "uttag för allmännt bruk" skall skyddas av jordfelsbrytare (JFB)

Det innebär att det INTE finns förordningskrav på JFB för varken kyl, spis eller diskmaskin.

Däremot är det givetvis en viss säkerhetshöjning, speciellt för saker som matas via "vanlig kontakt" (som egentligen heter uttag av Schucko-typ), där jorden nog faktiskt har lite sämre anslutning än fas och nolla. I praktiken är det dock väldigt ovanligt med avbrott i jord i anslutningarna för diskmaskiner eller kylar/frysar.

Annat är det på stora byggen, vid tombolan, där det geggas med murbruk hela dagarna... Där är också kravet på JFB högre ställt ("tillfällig el").

Så, det viktigast för Ditt hus: Se till att alla uttag går via någon JFB. Fundera sedan på om annan fast utrustning också går att få via JFB, och om det är värt besväret.

I ditt fall är det tydligt att centralen i sig kör "ström utan JFB", och att det sedan sitter brytare för varje utgående grupp där man ansett det behövas. Om man sätter en enda JFB för hela centralen ("före") så är det ett rättfram jobb - kräver att jord och nolla har separata skenor, vilket de vanligen har.

Att däremot dela upp en skruvsäkringscentral i 2 eller flera "JFB-grupper" kan gå, men kan vara omöjligt, det är beroende av hur centralen är tillverkad. En sådan uppdelning kräver att skenan som matar ström fram till säkringarna kapas av vid gränsen, men för många centraler är det samma skena som håller fast apparaterna, och som därför inte kan kapas av...
 
  • Gilla
Kdog
  • Laddar…
Har ju faktiskt en bild på insidan av centralen kom jag på. Nolla och jord har separata skenor: Interiör av elektrisk central med säkringar, skenor för nolla och jord, och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte inte på att man som du säger måste dela hela fasskenan om man vill dela upp det på olika delar. Då går det inte köra en stor jordfelsbrytare för enbart resten av mina grupper nej.

Vad menas med "ström utan JFB"? Att säkringarna sitter innan JFB istället för tvärt om?

Mina två alternativ utan att utöka centralen allt för mycket är då alltså:
1. Lägg till en lika dan JFB för köks-gruppen. Kyl, frys, diskmaskin, spis (och även torktumlare) kommer fortsätta vara utanför. Hade tänkt att använda en av faserna från diskmaskinens matning till uttag så då behövs egentligen två nya JFB.

2. Byt till en JFB för hela huset. Kan eventuellt bli problem om ett ute-uttag skulle krångla eller för stor total läckström, hela huset blir strömlöst.

Vad är vinningen av att ha vitvaror och sånt skyddat? Ger det mer risk för problem än man vinner?

Ett mer avancerat alternativ är väl då annars att sätta en JFB för hela anläggningen men bryta ut vissa grupper till en extern dvärgbrytarcentral med personskyddsautomater eller JFB och dvärgbrytare för exempelvis kyl/frys, blir betydligt dyrare då.

Ska höra med en elektriker vad denne rekommenderar och brukar göra. Tack för alla svaren, alltid bra att ha möjligheterna framför sig innan.
 
Ja, Du har JFB efter centralen nu. På vissa grupper alltså.

En variant är som Du skriver är att ta en JFB för "rubbet", men bryta ut grupperna som har ute-uttag till endera personskyddsautomater, eller lös säkring + JFB i den kapsling Du redan har. Om man vill hålla kvar vid gängsäkringar så finns det hållare för norm-kapsling även för dessa.

Mycket riktigt är det fasskenorna som bär säkringshållarna i Din central, så att dela den låter sig inte göras värst lätt.
 
Med risk för att verkar tjatig, men det är alltså utomhus-grupperna som är mest oroande? Att ha vitvaror på samma JFB som resten av huset ses inte som ett egentligt problem nu för tiden?

Har ju inte haft något problem med utomhusuttagen än och alla har korrekt kapsling samt är under tak.
 
K Kdog skrev:
Har ju inte haft något problem med utomhusuttagen än och alla har korrekt kapsling samt är under tak.
Då skulle jag ha satt en enda JFB för hela anläggningen. Skulle det mot förmodan bli problem så kanske det är dags att byta till en modern central och då är det lite lättare att sektionera på fler JFB.
 
Ledsen att jag inte hade med den informationen från början, att uttagen satt under tak.

Tack för hjälpen iallfall. En elektriker ska komma och kolla nästa vecka troligtvis, då vet jag vad jag ska diskutera med honom om.
 
K Kdog skrev:
2. Låta de två som har utomhusuttagen (nummer 2 och 3) vara och ersätta 1:an med en trefas-brytare som tar resten. Går det ens och vill en elektriker krångla till det så?
Det är svårt att sätta en JFB på hela centralen men exkludera några grupper som ska sättas på en egen JFB. Dessa exkluderade grupper måste då få sin matning direkt från huvudbrytaren, annars får man två JFBer efter varandra. Det innebär att gruppsäkringarna måste placeras i lådan ovanför. Det är i och för sig inte omöjligt, men man kan då hellre titta på kostnaden för att byta hela elcentralen till en modern som underlättar denna sektionering.

Men frågan är vilka behov som finns. Det låter som en ganska liten anläggning. ingen uppvärmning via denna elcentral? Så ditt alternativ 1 kan duga gott.
K Kdog skrev:
1. Sätta två trefas-brytare, en som täcker de nuvarande nummer 2 och 3, där utomhusuttagen finns och en som täcker resten. Då riskerar man inte ett helt strömlöst hus om utomhusuttagen krånglar, däremot hälften av huset och det räcker med att ett av två utomhusuttag krånglar.
När man sektionerar med flera JFBer är det bra om man kan identifiera de grupp som riskera lösa ut en JFB, och där finns uttag utomhus där man glömmer en skarvsladd i snön etc. Under denna JFB kan man samla mindre kritiska apparater som DM och spis. På den andra JFBn lägger man då apparater som man vill ha högre driftsäkerhet på som kyl o frys.

Så jag ser inga problem att vardagsrummet delar JFB med utomhusuttag, om inte kylen står i vardagsrummet... TVn är däremot en bra "indikatorlampa" på att JFBn har löst. Man vill även ha en lika tydlig indikator på att den andra JFBn så att inte kylen mot förmodan blir strömlös utan att man märker det.

Så du får pussla med det du har, det låter inte som att det kommer att bli en dålig lösning, eller byta elcentral. Fördelen med att byta elcentral är ju att samtliga grupper blir skyddade av en JFB.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men frågan är vilka behov som finns. Det låter som en ganska liten anläggning. ingen uppvärmning via denna elcentral? Så ditt alternativ 1 kan duga gott.
Det är ett radhus med fjärrvärme till vatten och uppvärmning så det är enbart en 10A enfasgrupp till värmeväxlaren. Inget garage ihop med huset så inga motorvärmarkablar liggandes i snön heller. Centralen har som jag skrev innan väldigt många oanvända säkringar då man haft trefas till bastu, torkskåp och annat innan.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
När man sektionerar med flera JFBer är det bra om man kan identifiera de grupp som riskera lösa ut en JFB, och där finns uttag utomhus där man glömmer en skarvsladd i snön etc. Under denna JFB kan man samla mindre kritiska apparater som DM och spis. På den andra JFBn lägger man då apparater som man vill ha högre driftsäkerhet på som kyl o frys.

Så jag ser inga problem att vardagsrummet delar JFB med utomhusuttag, om inte kylen står i vardagsrummet... TVn är däremot en bra "indikatorlampa" på att JFBn har löst. Man vill även ha en lika tydlig indikator på att den andra JFBn så att inte kylen mot förmodan blir strömlös utan att man märker det.

Så du får pussla med det du har, det låter inte som att det kommer att bli en dålig lösning, eller byta elcentral. Fördelen med att byta elcentral är ju att samtliga grupper blir skyddade av en JFB.
Som sagt kommer en elektriker nästa vecka, ska höra med honom vad ett helt centralbyte skulle gå på för att se om det är något att ens fundera på.

Tror det lutar mot att sätta en JFB för hela centralen men sen bryta ut just kyl och frys till en egen PSA, tycke elektrikern pratade om att det var en vanlig lösning.
 
Redigerat:
Ja det var en vanlig lösning, alltså förr, att lägga kyl/frys på egen PSA. Idag anses det inte som en god ide, dels för att det fel sätt att skydda sig mot jordfel, och för att det är svårupptäckt om denna PSA trots allt skulle lösa. I ditt fall låter det som att kylen gott o väl kan samsas med resten av huset. Jag skulle hellre lägga vardagsrummet med dess utomhusuttag på en separat JFB.
 
  • Gilla
Kdog och 1 till
  • Laddar…
A
Jag bytte en central med cirka 15 säkringar mot en ny och en extra central i garaget.

Häger quickconnect, ny jordfelsbrytare, många säkringar i olika storlekar.

Kostnaden för båda centralerna och arbetet att byta dem och dra ny el till garaget hamnade på 20000kr efter rot.

Arbetet i centralen var cirka 8 timmar.

Hoppas det ger dig en pris/tidsindikation.
 
  • Gilla
Kdog
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det var en vanlig lösning, alltså förr, att lägga kyl/frys på egen PSA. Idag anses det inte som en god ide, dels för att det fel sätt att skydda sig mot jordfel, och för att det är svårupptäckt om denna PSA trots allt skulle lösa. I ditt fall låter det som att kylen gott o väl kan samsas med resten av huset. Jag skulle hellre lägga vardagsrummet med dess utomhusuttag på en separat JFB.
Hade tänkt att eventuellt utöka kyl/frys-gruppen med något extra uttag men kanske ingen mängder med lampor eller så, blir kanske svårupptäckt då som du säger. Får diskutera det med elektrikern.
mathiash77 skrev:
Jag bytte en central med cirka 15 säkringar mot en ny och en extra central i garaget.

Häger quickconnect, ny jordfelsbrytare, många säkringar i olika storlekar.

Kostnaden för båda centralerna och arbetet att byta dem och dra ny el till garaget hamnade på 20000kr efter rot.

Arbetet i centralen var cirka 8 timmar.

Hoppas det ger dig en pris/tidsindikation.
Ja men det ger ju alltid något, handlar inte om en veckas jobb iallafall :)

Sen är ju frågan vad man mer vinner på en modern central än att det är "nytt och fräsht". Har inget jättehus, ca 130kvm, och alla rum går i dagsläget på fyra grupper, skaffar man en ny central blir det ju samma sak. Det som eventuellt vore önskvärt är väl att dela upp rummen på fler grupper men då snackar vi storjobb med att dra nya grupper kors och tvärs. Samtidigt ser jag inte riktigt nyttan med det heller mer än att det är roligt med moderna grejer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.