Har ett nybyggt sommarhus med frånluftsvärmepump från Nibe. Den har dragit rätt mycket ström i vinter trots låg temperatur. Tänker det är logiskt då vi inte är i huset och fungerar som sekundära värmekällor. Dragit dubbelt upp mot vår villa.
Skulle det vara lönsamt att sätta in luft/luft för att stötta systemet? (Vi vill hålla 15 - 17 grader när vi inte är där.) eller har ni något annat förslag, för att dra ned elförbrukningen? Inställningar på Nibe Fighter tex
 
Det är därför den drar mycket ström, läs: elpatron gasar på när den inte kan återvinna värme från luften. I fritidshus är luftvärmepump bättre & billigare i drift om det inte används året om.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det räcker absolut att ha 15 grader i huset när ni inte är där. Sätt in en LLVP i huset och ställ ner ventilationen/fläkt till ett minimum på frånluftsvärmepumpen och ha termostaterna på t.ex. 8 grader som back-up om det skulle hända något med LLVP.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ni tror det skulle vara lönsamt att sätta en luft luft också? Fördelen är väl att man skulle kunna kyla på sommaren. (Var ju extrema elpriser i vintras)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
En frånluftsvärmepump kräver ju att huset i princip är fullt uppvärmt och fullt ventilerat hela tiden. Om huset står obebott långa perioder på året är det mycket smartare att ha en luftluftvärmepump. Jag skulle nöja mig med runt 10-12 grader inne och som sagt minimal ventilation för att spara energi.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
B
Vissa frånluftsvärmepumpar har en mintemp på ingående luft som är ganska hög. Ställer man ner börvärdet på inomhustemperaturen kan det bli att kompressorn slår ifrån, och istället går över till 100% elpatron. Vad är det för modell på värmepumpen?

Frånluftsvärmepump och fritidshus är en ganska dålig lösning. Det är bättre med luft luftvärmepump. Jag hade kompletterat med en luft luftvärmepump med underhållsvärmefunktion, och slagit av ventilation när man inte är på plats.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vissa frånluftsvärmepumpar har en mintemp på ingående luft som är ganska hög. Ställer man ner börvärdet på inomhustemperaturen kan det bli att kompressorn slår ifrån, och istället går över till 100% elpatron. Vad är det för modell på värmepumpen?

Frånluftsvärmepump och fritidshus är en ganska dålig lösning. Det är bättre med luft luftvärmepump. Jag hade kompletterat med en luft luftvärmepump med underhållsvärmefunktion, och slagit av ventilation när man inte är på plats.
tack!
Huset är gjort för att vara året runt boende. Då vi kanske kommer flytta dit permanent om ca 10 år.
Vi har en Nibe f750 i huset och bara golvvärme.
Vad hade ni satt in för luft/luft och ställer man nibe smart? Så att den tillåter kall temperatur i huset. Är ju Elpatron som går för mycket.
 
B
M mr_ebbot skrev:
tack!
Huset är gjort för att vara året runt boende. Då vi kanske kommer flytta dit permanent om ca 10 år.
Vi har en Nibe f750 i huset och bara golvvärme.
Vad hade ni satt in för luft/luft och ställer man nibe smart? Så att den tillåter kall temperatur i huset. Är ju Elpatron som går för mycket.
Text på svenska om temperaturförändring i bostad, kompressorns funktion vid låg frånluftstemperatur, pekfingerikon pekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För nibe f750 gäller: Om temperaturen på inloppsluften blir under 16, så stängs kompressorn av. Så antingen får ni ju ställa in den så det är 17-18c eller liknande inomhus. Jag antar att ni hade kallare än så i vintras när ni inte var där?

Nibef750 är ju en riktigt bra maskin med ganska hög cop, jag trodde det var en betydligt enklare maskin ni valt med tanke på att det var ett fritidshus. Möjligheten till besparing med en luft luft minskar ju en del. Jag hade nog börjat med att öka tempen till >16c och sett om elförbrukning blir lägre i höst.
 
  • Gilla
KjellP70 och 2 till
  • Laddar…
I vilken del av landet står huset? Hur stort är det? Förslag på luftluftvärmepump, Mitsubishi Sumo RW25/35: https://mitsubishielectric.se/produkt/sumo/ Helt ställbar innetemperatur 10-30 °C. Fjärrstyrning från telefonen via WiFi.
 
J Josth skrev:
I vilken del av landet står huset? Hur stort är det? Förslag på luftluftvärmepump, Mitsubishi Sumo RW25/35: [länk] Helt ställbar innetemperatur 10-30 °C. Fjärrstyrning från telefonen via WiFi.
Längst ned i söder ca 120 kvm.
 
Ok, då räcker det bra med en värmepump som t.ex. Mitsubishi Hero LN25: https://mitsubishielectric.se/produkt/hero/ Vintrarna är ju inte särskilt kalla längst i söder så energibesparingen blir ju också något mindre.
 
  • Gilla
mr_ebbot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.