"Om du har en fas som belastas med t ex kapacitiva eller induktiva laster som fasförskjuter. Rent resisitiva laster fasförskjuter sisådär 0 grader (i teorin)."

Ovan citerar jag ur en stängd tråd. Då jag själv saknar utbildning på detta kan jag bara gissa mig till att sinuskurvan i Nollan är i princip densamma som den i fasen då man har resitiv last, till vilket uppvärmningsrelaterade förbrukare hör.

Men, kan jag få några exempel på några strömförbrukare som är kapacitiva eller induktiva och som alltså fasförskjuter?

Sedan stod det i den stängda tråden att till ett kök kan man ha en gemensam nolla till två faser eftersom förbrukarna där är resitiva. Men: Hur kan man vara säker på att inte någon bär in några strömförbrukare som är kapacitiva eller induktiva i ett kök och belastar vägguttagen med dem, så att nollan överbelastas och fara uppstår?

Eller har strömförbrukare som är kapacitiva eller induktiva aldrig sådana stickproppar som är kompatibla med kökets vägguttag?
 
Saker som innehåller större kondensatorer är normalt kapacitiva och större järnkärnor är induktiva.

Jag kommer inte på nått som är "elakt" nog för att vålla problem och som finns i ett vanligt hem.
 
Motorer, kvicksilverlampor, mm är sådana saker som kan orsaka fasförskjutning. Visserligen finns det sådant i köket, diskmaskinen, kyl/frys, etc men det ska rimligtvis inte vara några problem då det inte handlar om några stora förbrukare.
 
Mikael_L
Motorer, transformatorer, elsvetsar (av alla slag) är exempel på induktiva laster som kan förekomma i hemmiljö. Men motorerna i köket är inte så stora att de utgör ngt problem, det är snarare vedklyven, kompressorn och kap/gersågen i så fall.

Något kapacitivt i ett hem / villa kommer jag inte direkt på.

Men en trefasmatning med 5g1,5 och avsäkrad 10A, där en fas försörjer en 2kW värmefläkt och en annan fas används till en stor elsvets kan alltså råka ut för överström på nollan.
 
LYSRÖR som inte är faskompenserade är bland de värre, men som sagt det blir aldrig några större laster i ett hem.

Protte
 
En rent induktiv belastning förskjuter i teorin fasen 90 grader, och även kapacitiva.
Finns en triangel för att räkna på sånt där, impedanstriangeln tror jag den heter.
 
Epon skrev:
En rent induktiv belastning förskjuter i teorin fasen 90 grader, och även kapacitiva.
Finns en triangel för att räkna på sånt där, impedanstriangeln tror jag den heter.
Rent induktiva eller kapacitiva laster har man ingen nytta av som konsument då den aktiva effekten blir 0!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.