Har vattenburet system i huset (jordvärme med IVT panna) och tidigare ägaren av huset drog in golvvärme i badrummet när det reneverades.(litet badrum om ca 3m2)
Nu är det så att det finns en väldigt liten utbyggnad på huset, och det är en toalett om 1,2m2 samt en liten hall om 1,6m2. Finns ett litet element på toaletten, men ingen uppvärmning i hallen (som verkar vara oisolerad) som alltid är kall. Tänkte nu helkakla toaletten och lägga klinker i hallen.
Min fråga är således om det är lätt för en VVS kille att koppla in ytterligare golvvärme i de två utrymmena?
Jag kommer själv att dra slangen, kakla, etc och vill bara ha slangen inkopplad i systemet.
Hur lång tid kan det ta att dra sista slangen samt koppla ihop allt? Tänker mest på kostnaden för VVS arbetet. Och kan det behövas ytterligare material till systemet?
Är det ROT-avdag på arbetet?

Tacksam för svar!
 
Hej!
Jag har en IVT-panna som vi kompletterat med tre golvvärmeslingor.
Vi köpte en shuntmodul, shuntgrupp (?), shunt samt cirkulationspump för att koppla ihop det hela med radiatorsystemet.

Vad sitter det för saker mellan pannan och den vattenburna golvvärmen du har idag. Du har säkert någon form av shunt där golvslingan kopplas ihop med det övriga systemet?

Fördelen för mig med att köpa till en shuntgrupp är att jag kan styra golvvärmen som en egen krets i pannan. Pannan styr sedan shunten automatiskt för att göra så att det blir rätt temperatur i golvet.
 
Det ser ut som slangar går direkt in i toaletten från gamla rör- Hur ser en shunt ut? Är helt novis inom detta ;)
 
Leaff skrev:
Det ser ut som slangar går direkt in i toaletten från gamla rör. Hur ser en shunt ut? Är helt novis inom detta ;)
EDIT.
Googlade på shunt och hittade lite bilder. Har en sak som sitter på ett rör som skulle kunna vara en shunt, men den sitter en bra bit från slangarna till toaletten. Men den behöver kanske inte sitta i direkt närhet till slangarna?
 
Nu är jag ingen VVS-expert, men...
Golvvärmeslingan har två anslutningar: tillopp och retur. I radiatorsystemet vill man ha högre temperatur än i golvvärmeslingan. För att kunna koppla ihop de två systemen används en shunt som blandar tillopp med retur och på så sätt får "rätt" temperatur i golvvärmen.

Wikipedia sammanfattar det rätt bra (dock gäller det inte golvvärme):
"Shunten låter en viss del av det vatten som cirkulerar genom radiatorsystemet gå tillbaka ner i pannan och på så sätt regleras temperaturen i radiatorsystemet. Till shunten kan en shuntstyrning kopplas som reglerar temperaturen i radiatorsystemet efter inne- och/eller utetemperatur. Den önskade temperaturen uppnås genom att blanda in en lämplig del av returvattnet."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.