Jag har ett stort 1,5 planshus + källare med elradiatorer som huvudsaklig värmekälla.
Det finns en köksspis, samt en kakelugn på mellanvåningen och en insatsspis i källaren (gillestugan).

Huset är ca 240 m2 (inkl alla 3 plan) så det är den stor volym som skall värmas upp.
De gamla ägarna har inte eldat så värst flitigt annat än i köksspisen.
Det har medfört en ganska stor energiförbrukning, de två senaste åren har legat på 48.000kWh resp 51.000kWh, visst är det mycket?!?

Nu vill jag reducera energiåtgången genom att dels elda mer men även installera en luftvärmepump.

Skulle bli oerhört tacksam om ni som redan köpt och använder luftvärmepump i era hus delar med er av era erfarenheter och råd.

Hur går jag tillväga för att välja rätt pump?
Skillnader mellan märken och modeller?

Dyrast är inte alltid bäst...

Skall vid ett senare tillfälle infoga en skiss över huset för bästa placering.
Är inte det vid en trappa till övervåningen?
 
Hej

Vi har haft en Panasonic i 3 år nu, den har funkat felfritt. Det är en 20tkr-modell, inget som jag installerat själv.
För vår del så har den kapat värmekostnaderna bra, vi har en gammal kåk som är dragig från 1911.
Vi klarade oss på 20000kwh 2006 inkl. hushållsel.
Tidigare gjorde vi av med prick 3kbm olja vilket är ~30000kwh.
+5000kwh i hushållsel, totalt alltså ~35000kwh.

Vi har också isolerat vinden vilket gör det lite svårare att uppskatta.
Men jag tror vi sparat 10000kwh på att köra med pumpen i alla fall.

Innedelen är placerad ovan ytterdörr vilket tydligen är bra för värmestigningen.
Värmen stiger ju hur man än gör iofs, men där sitter den i alla fall.
Utedelen sitter på sidan av förstukvisten.
Den låter lite men eftersom man inte har pumpen på på sommaren när man är därute så är det inget
ljud man störs av.

Frågar du mig så är det bara att köpa den, tycker det är mkt. värme för pengarna.
Luftcirkulationen blir också bättre eftersom värmen blåses in.

Nackdelen är att alla pumpar avfrostar längre och längre cykler ju kallare det blir.
När det är kallare än -10 så känns det som att den avfrostar mer än värmer, och värmebortfallet
är påtagligt kännbart när man har lite golvdrag.

Men trots allt så tycker jag det är en riktigt bra maskin.
Du har 3 plan skriver du, då är det kanske lite klokare att köpa en större utedel som du kan koppla
2 innedelar på, en på plan 1, och en på plan 2.
Tycker du gör klokt i att åka till en firma som kan och prata med dem.

Kolla på www.varmepumpsforum.com om du vill läsa en massa och inte bli klokare i alla fall. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.