Hej!
Vi har precis i dagarna gått och köpt ett hus.
Tegelhus från -81 på 130m2. 3glas. En plan.
Idag sitter en kombi pannan som har gått på olja. (Vet ej om det är monterat ngn elpatron). Ingen acktank eller vvb. Vi har bestämt oss för att gå på pelletsspåret. Troligtvis med en Ecotec om den passar till pannan. Förra ägaren installerade en Panasonic "sverigepumpen" under -05. Enligt vad jag har läst så är den dimensionerad för att värma ca 150m2. Planlösningen är kanske inte helt optimal för att köra med luft/luft, men det bör nå fram till de större delen av huset.

Min fråga är... Om vi nu går äver till pellets... är det då någon idé att ha kvar luft/luft pumpen? Skall man köra med den under de mildaste månaderna och elda pellets bara för varmvatten? Eller är det lika bra att plocka bort pumpen och köra ut vatten även i radiatorerna?
Jag kan för lite för att veta vilket som är bäst rent ekonomiskt.

Tacksam för hjälp. /Pelle
 
Då pumpen redan sitter där så kan ni väl köra med den då det är relativt milt vår o höst el använda den som AC då det blir för varmt..

Pelletsbrännaren bör ni nog köpa ändå..

Om det går med en ecotec så funkar även ctc/thermia men ctc är billigast o ecotec dyrast.. Ctc/thermia är samma brännare o rinkabyrör säljer ctc`n för 16800:- exkl skruv..
Ctc/thermia har fler finneser än ecotec som tex ställbar drifts temp (t.ex start 55° stopp 90°) så det blir mindre start/stopp under dom varma månaderna då man kör brännaren på eltändning o inte underhållsglöd..

Hur gammal är pannan??

Det kanske är ide att byta den redan nu om den är från -81 då det blir betydligt bekvämare med en modern pelletspanna än en pelletsbrännare i den gamla o då du får 14000:- i konverteringsstöd nu då du byter från olja till pellets.. En panna på 25 år kan va inne på sista versen snart + att den inte är lika effektiv som dom nya pannorna = lägre pelletsförbrukning..
Här finns ctc pelletspanna komplett med brännare o automatisk shuntstyrning för 41000:- inkl moms o frakt http://www.lundbergsvarme.se/index.htm
 
gör inget innan denna vinter och betrakta den som ett testvinter ;). Notera all förbrukning så du har ciffror att utgå ifrån när du ska planera nya investeringar. Just nu verkar dina tankar litet kaotiska ;) = riva ut pumpen?
gaia
 
Gaia: Nja.. det hade väl varit i fall det inte hade varit lönsamt alls. Den är väl inte det snyggaste som finns direkt. (mitt i vardagsrummet). Jag måste göra något inför vintern... fylla på olja känns INTE aktuellt!

Hur som helst... alternativet med CTC med integrerad brännare lät ju riktigt intressant. Ska börja ringa runt och dra in lite offerter runt omkring. Det känns ju trots allt bra om man kan köpa grejerna av en och samma firma som sedan installerar det. Känns ju lite tryggare om det skulle bli problem med grejerna. Men nu har jag riktpriset på 41´att gå på. Återstår att se hur mkt som tillkommer för installation...
Hade fått för mig att sådana pannor låg upp mot 80´ (typ weissman och allt vad dom heter). Men denna verkar ju riktigt bra!
Tack för hjälpen!
 
Dom som fått pannan (ctc) utköpt från grossit har fått den för under 39000:- o det är väl de installatören köprt ut den för.. ::)
 
Och ett tips angående installatör av pelletsanläggningen:
Se till att han verkligen kan pellets, och avkräv honom referenser som du själv kan kolla upp. Allt för många som påstår sig kunna - kan allt för lite..
 
kolla även www.swebo.com
Sex av tio inlägg från dig är länkar till denna firma...? :-?
 
att jag länkar till swebo kan bero på att jag är väldigt nöjd med dom o vill sprida det
även rinkaby tack vare deras priser

själv har vi bytt från direktverkande el till vedpanna med 3acktankar o golvvärme i hela huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.