Det är en villa från 1978. Det är mekanisk frånluftsfläkt i huset (eller vad det heter). Känns som energislöseri eftersom fläkten är på hela tiden.

Fläkten drar luft via köksfläkten och i två badrum.

Går det eftermontera en värmeväxlare som tar tillvara den varma luft som går ut?
 
Det spontana svaret är ju JA, men det krävs mer information om de praktiska förutsättningarna, ex. typ av tak/vind?
 
Ja, hur ska du återföra värmen tänker du? Via luften tillbaka till bostaden så blir det ju ett ftx, via vatten så behöver du en värmepump för att kunna tillgodogöra dig värmen. Eller förvärma varmvatten? Det senare ger nog minst energibesparing...
 
Jag har fjärrvärme i huset. Jag vet inte hur man återför värmen så det går åt mindre fjärrvärme. Men så skulle jag vilja ha det.

Ny frisk luft kommer in via fönsterventiler.
 
Den energi som du återvinner är lågvärd, dvs. håller en låg temperatur relativt sett behovet. Realistiskt så ser jag två alternativ som jag nämnde innan:

1. Installera ett FTX, det ger dig antagligen bäst återvinningsgrad och du får bättre inhusklimat på köpet
2. Skaffa en ackumulatortank till vilken du kopplar en värmeväxlare, du förvärmer sedan ditt varmvatten i den tanken och innan det slutvärms från fjärrvärmen

Tyvärr är jag rädd att återbetalningstiden blir lång vad du än väljer.
 
Precis som mexitegel är inne på, så faller sådana här efterinstallationer ofta på grund av orimligt långa återbetalningstider..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.