Hej!
Bor i villa, med bergvärme och har ett badrum som renoverades för ca 5 år sedan. Vid denna renovering sattes golvvärme in. Resten av huset har element. Nu planerar vi att göra om köket som ligger väggivägg med badrummet och önskar ta bort elementet i köket och lägga in golvvärme även där. Är det möjligt att använda sig av befintlig shunt i badrummet och koppla på sig med en till slinga? Eller klarar den befintliga inte av mer yta? Badrummet är på ca 10 kvadrat och köket är på ca 15 kvadrat. Bifogar foton av befintlig installation. Som bilderna visar är det rätt trångt i schaktet där allt sitter.
Närbild på en Uponor shuntenhet för golvvärme med tekniska specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trång värmesysteminstallation med rör och shunt för golvvärme bakom en öppen lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på shunt och cirkulationspump i trångt schakt för golvvärmesystem i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Ok tack för svar! Kan man få plats med en fördelare så man får fler slingor? det är ju rätt trångt i skåpet….
 
Ja du… det ser ju inte ut att vara ett tätt skåp som det egentligen borde utan vara monterat löst i väggen så det kanske går att stuva till och få plats.

Gissar att det är de röda rören på bilden som går till golvet.
Installation av VVS med rör, cirkulationspump och fördelare, markeringar på rör som behöver platsjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där ska du få plats med två fördelare, en till tillopp och en till retur.

Mässingsfördelare och kopplingar för VVS-installation från Uponor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör man så här så blir det ingen individuell reglering av badrum och kök.
 
  • Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Pumpen klarar de extra kvadratmetrarna och en slinga till, du kommer dock lyfta upp pumpen en aning för att få plats med ”fördelaren” som tyvärr för en push12 saknar rumsreglering som de större shuntgrupperna erbjuder. injusteringen sker statiskt mellan de två slingorna. Sök på UPONOR SPI FLUVIA PUSH 12 GRENRÖR 2X G3/4

Risk dessutom att du måste förlänga matningen till shunten några centimeter om du inte har slack i matningen när shuten hamnar aningen högre
 
  • Gilla
erikgöteborg och 1 till
  • Laddar…
Tack för all info! Kommer badrummet få mindre värme om jag också kopplar på köket?

Det låter som det eventuellt blir lite meckigt med förlängningen av matningen och ingen möjlighet till rumsreglering. Tycker ni det är värt att göra det eller är det bättre att köra på en ny shunt till köket?
 
Normalt så ska du ha tillräckligt bra framledning av värme så pumpen kan fördela det mellan två rum utan problem. Om din existerande slinga skulle varit väldigt lång med 12mm rör hade det kanske blivit jobbigt för pumpen men på bilden ser det ut att vara 17mm slang eller liknande. Mät gärna dock och har du längden på slingan skulle det vara perfekt. Grenkittet jobbar bäst med två slingor i liknande längd av samma dimension.

Förlänga existerande matningen är egentligen fråga om några extra kopplingar och lite rör. Mer avgörande är om du vill kunna köra komfortvärme sommartid i badrummet eller ev vill köra flera slingor framgent och givetvis även om det ens är realistiskt att nå din shuntgrupp enkelt från köket.

En större shuntgrupp drar iväg i pris med uponors push23 och separat reglersystem på minst 10lax tyvärr. Finns givetvis andra tillverkare med för mig saknar Uponor något mellan en push12 och en push23 i storlek/pris om jag inte missat någon ny produkt
 
  • Gilla
erikgöteborg och 1 till
  • Laddar…
Fundera på om det är mer som ska konverteras till golvvärme än bara köket i framtiden, då kan det vara värt att ta ett helhetstag och se över en större lösning. Det blir ju lite nödlösning att lägga flera rum på en sådan shuntgrupp du har, utan möjlighet till individuell styrning och injustering av rummen.
 
  • Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Stor tack återigen. Har mätt lite: från stammens 22 mm kopparrör nära bvp, går matningen på 18 mm ca 5 meter till befintlig shunt. Därifrån går rören (de högra i bild som Bernieberg rödmarkerade), som är 22 mm i en slinga som enligt ritning är ca 30 m lång.
Köket ligger ca 4 m enkel rördragning bort från shunten och ytan (total area minus bänkskåp och skafferi) är ca 8 kvadrat (4*2). Kan det funka med en till slinga?

Har inga planer på mer golvvärme i huset efter detta, men vill inte ha det kallare i golvet i badrummet än vad vi har nu.
Vad menar du med komfortvärme sommartid? På vilket sätt påverkar det valet?
Tack hittills!
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Fundera på om det är mer som ska konverteras till golvvärme än bara köket i framtiden, då kan det vara värt att ta ett helhetstag och se över en större lösning. Det blir ju lite nödlösning att lägga flera rum på en sådan shuntgrupp du har, utan möjlighet till individuell styrning och injustering av rummen.
Ingen mer golvvärme efter detta men vill inte ha en nödlösning ändå. Vill ju ha det varm framförallt i badrummet och vill inte att det blir en försämring där…:)
 
Shuntgruppen kan enligt manulen försörja 2 slingor på 80 m/st med 20 mm slang så kapaciteten är OK.

Grenrören du fick tips om är för detta ändamål bättre än fördelaren jag visade. De har integrerad strypventil för en av slingorna. Det är bra då det tar bort känsligheten för olika långa slingor. Annars är problemet att om man ex. sätter en 50 m slinga parallellt med en 10 m slinga så vill största flödet gå genom den korta slinga på grund av lägre strömningsmotstånd. Med strypning kompenseras detta så man kan få önskad fördelning mellan slingorna.

Med komfort på sommaren menas att man ibland vill köra ut lite värme till klinkergolv även på sommaren för att det ska kännas gött om fötterna även om man egentligen inte har något värmebehov. Det kanske man inte vill ha i köket om man har trägolv som ändå inte känns kalla på sommaren.
 
  • Gilla
myrstack och 1 till
  • Laddar…
E erikgöteborg skrev:
Stor tack återigen. Har mätt lite: från stammens 22 mm kopparrör nära bvp, går matningen på 18 mm ca 5 meter till befintlig shunt. Därifrån går rören (de högra i bild som Bernieberg rödmarkerade), som är 22 mm i en slinga som enligt ritning är ca 30 m lång.
Köket ligger ca 4 m enkel rördragning bort från shunten och ytan (total area minus bänkskåp och skafferi) är ca 8 kvadrat (4*2). Kan det funka med en till slinga?

Har inga planer på mer golvvärme i huset efter detta, men vill inte ha det kallare i golvet i badrummet än vad vi har nu.
Vad menar du med komfortvärme sommartid? På vilket sätt påverkar det valet?
Tack hittills!
Inget i det du skriver indikerar annat än att det ska gå. Givetvis får du köpa in grenrör och ev saker för att skarva på matningen lite så du når fram. Det enda förvånande är väl om du korrekt mätte upp att golvvärmeslingan är 22mm då 20mm eller mindre ska vara det normala. Om du ser någon märkning på rören visa gärna.

Ett sätt att ordna en framtida förmåga för komfortvärme med manuell handpåläggning är att på returen av den nya slingan till köpet sätta en fullflödesretur men det är lite bortom ”normala” instruktioner. Oavsett kan man då genom att stänga av flödet genom köksslingan på våren när det generella värmebehovet är över fortsätta att få golvvärme i badrummet med manuell handpåläggning och omvänt givetvis på hösten igen. Du kan uppnå samma effekt med injustering av grenröret men den finjusteringen brukar vara lämplig att låta vara när man väl fått till den
 
  • Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Ok! Stort tack @myrstack och @Bernieberg för er tid, ni är grymma!. Då kör jag på inkoppling på samma shunt.

M myrstack skrev:
Det enda förvånande är väl om du korrekt mätte upp att golvvärmeslingan är 22mm då 20mm eller mindre ska vara det normala
Du har helt rätt, 20 mm var den, fel av mig.

M myrstack skrev:
Ett sätt att ordna en framtida förmåga för komfortvärme med manuell handpåläggning är att på returen av den nya slingan till köpet sätta en fullflödesretur men det är lite bortom ”normala” instruktioner. Oavsett kan man då genom att stänga av flödet genom köksslingan på våren när det generella värmebehovet är över fortsätta att få golvvärme i badrummet med manuell handpåläggning och omvänt givetvis på hösten igen.
Det låter bra, det kör jag på. Menar du en fullflödesventil? Vilken typ?

Bernieberg Bernieberg skrev:
Med komfort på sommaren menas att man ibland vill köra ut lite värme till klinkergolv även på sommaren för att det ska kännas gött om fötterna även om man egentligen inte har något värmebehov.
Aha då förstår jag. För att detta ska funka (för så har vi det inte idag men skulle vilja ha) måste man då ha ventiler på matningen till resten av huset eller hur gör man?

Om någon av er vänliga själar kunde hjälpa mig med en inköpslista? Vad behövs till den eventuella förlängningen av matningen?

UPONOR SPI FLUVIA PUSH 12 GRENRÖR 2X G3/4
Fullflödesventil ? Vilken?
Golvvärmeslang 20 mm, x antal meter

/Erik
 
För att komfortvärme ska vara relevant bör du kunna ha värmepumpen att stå och puttra på lite merparten av året och ofta vill man då kunna avgränsa hur värmen sprids. Om du inte har avstängningsmöjligheter till delar som du inte vill ha värme till kommer du få lite värmeläckage även om tex termostaten kommer stänga flödet till radiatorer. Har du utanpåliggande rör till radiatorerna kan värmealstringen bli märkbar.

En extra koll på din bild ger även att installationsutrymmet verkligen är minimalt så jag tror nog mer nu på att antingen leva utan märkbart varmt golv sommarhalvåret eller att justera med strypningen men det hänger då på att den sidan som kan strypas är kopplad mot ditt kök då endast en av grenrörets två utgångar har justeringsmöjlighet. Ser inte att det inte borde gå då du kommer ha två rimligt lika slingor så jag backar nog på min väl kreativa idé innan.

För att förlänga matningen behövs annars 4 halvkopplingar till din 18mm combipex godkända för Uponor och för R20 slät ände så du behöver 2 R20 d-nipplar. Ett alternativ är kopplingar för koniskt säte och mellandel. Till detta givetvis lite 18mm pex. Om du kan undvika att skarva gör givetvis det! Sedan behöver du givetvis 2 kopplingingar för 20mm golvvärmesling och ett paket slang där jag antar du åker på 60m som brukar vara minsta paketet

E erikgöteborg skrev:
Ok! Stort tack @myrstack och @Bernieberg för er tid, ni är grymma!. Då kör jag på inkoppling på samma shunt.



Du har helt rätt, 20 mm var den, fel av mig.



Det låter bra, det kör jag på. Menar du en fullflödesventil? Vilken typ?



Aha då förstår jag. För att detta ska funka (för så har vi det inte idag men skulle vilja ha) måste man då ha ventiler på matningen till resten av huset eller hur gör man?

Om någon av er vänliga själar kunde hjälpa mig med en inköpslista? Vad behövs till den eventuella förlängningen av matningen?

UPONOR SPI FLUVIA PUSH 12 GRENRÖR 2X G3/4
Fullflödesventil ? Vilken?
Golvvärmeslang 20 mm, x antal meter

/Erik


E erikgöteborg skrev:
Ok! Stort tack @myrstack och @Bernieberg för er tid, ni är grymma!. Då kör jag på inkoppling på samma shunt.



Du har helt rätt, 20 mm var den, fel av mig.



Det låter bra, det kör jag på. Menar du en fullflödesventil? Vilken typ?



Aha då förstår jag. För att detta ska funka (för så har vi det inte idag men skulle vilja ha) måste man då ha ventiler på matningen till resten av huset eller hur gör man?

Om någon av er vänliga själar kunde hjälpa mig med en inköpslista? Vad behövs till den eventuella förlängningen av matningen?

UPONOR SPI FLUVIA PUSH 12 GRENRÖR 2X G3/4
Fullflödesventil ? Vilken?
Golvvärmeslang 20 mm, x antal meter

/Erik



E erikgöteborg skrev:
Ok! Stort tack @myrstack och @Bernieberg för er tid, ni är grymma!. Då kör jag på inkoppling på samma shunt.



Du har helt rätt, 20 mm var den, fel av mig.



Det låter bra, det kör jag på. Menar du en fullflödesventil? Vilken typ?



Aha då förstår jag. För att detta ska funka (för så har vi det inte idag men skulle vilja ha) måste man då ha ventiler på matningen till resten av huset eller hur gör man?

Om någon av er vänliga själar kunde hjälpa mig med en inköpslista? Vad behövs till den eventuella förlängningen av matningen?

UPONOR SPI FLUVIA PUSH 12 GRENRÖR 2X G3/4
Fullflödesventil ? Vilken?
Golvvärmeslang 20 mm, x antal meter

/Erik
 
  • Gilla
erikgöteborg och 1 till
  • Laddar…
Tolkar det som att köket blir den längsta slingan. Så om du vill gå på sommarkomfort är det köket du vill kunna stänga men samtidigt är det den kortare badrumsslingan som behöver strypas när båda ska ge lika värme. En variant kan då var att köpa grenrör utan strypning och sätta lösa ventiler. Ex. en av varje typ enligt nedan länk. Returventil för strypning på badrummets retur och den tilloppsventil på kökets tillopp för avstängning på sommaren.

https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fluvia-returventil-20x2-0/
 
  • Gilla
myrstack och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.