Hej

Jag har idag en frånluftsvärmepump som använder eltillskott en del för att klara av värmen, 2810 kWh per år mer exakt. Min fundering är om det skulle vara lönsamt att komplettera frånluftsvärmepumpen med en luftvärmepump och samtidigt stänga av tillskottet.

Jag har hittat en luftvärmepump med COP 4,78 vid -15 grader som jag räknar med.

För att få den värme jag idag får med tillskottet i frånluftsvärmepumpen skulle luftvärmepumpen dra ca 588 kWh, dvs den skulle spara mig ca 2 222 kWh per år. Med ett elpris på 1,5 kr skulle det motsvara 3 333 kr. Luftvärmepumpen kostar 23 000 inklusive installation och skulle då vara återbetald på 6,9 år.

Jag tänker att jag räknar konservativt med COP vid -15, är sällan så kallt där vi bor, samt med ett rakt elpris på 1,5 kr, det blir ju normalt högre med tiden.

Kan man räkna såhär eller har jag missat något?
 
Sällan, det finns inte en luftvärmepump som har COP 4,78 vid -15 °C.
 
  • Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Sällan, det finns inte en luftvärmepump som har COP 4,78 vid -15 °C.
Stämmer tack, hade kollat fel rad i specen. 4,78 var max heating capacity vid -15, COP vid -15 var 2,53. Med rätt COP sparar den bara ca 1700 kWh per år motsvarande 2 550 kr och en återbetalningstid på 9 år. Inte lika attraktivt men ändå ok.
 
Ok, ja 4,78 kW och COP 2,53 vid -15 °C finns det toppmodeller som klarar. Om du har en traditionell frånluftsvärmepump så behöver den el-tillsats åtminstone från +5 °C och kallare så jag brukar räkna lite grovt med COP 3 i genomsnitt. Ditt antagande om elpriset på 1,50 kr/kWh ter sig väldigt lågt. Jag skulle räkna med det dubbla, minst. Lär ta många år att komma till rätta med Europas energiproblem.
 
  • Gilla
D.anne_85 och 2 till
  • Laddar…
Jag satte in en Panasonic HZ25XKE december och från att ha fått köra eltillskott när temperaturen började närma sig nollan så klarade jag nu minus 22 utan elpatron (klen Nibe F370 FLVP). Jag har ett sutteränghus där LLVP sitter i hallen ovanför trappan på övervåningen, jag har även en Keddy Kamin med inbyggd fläkt vars värme nu kan blåsas ned på bottenvåningen som annars brukar vara betydligt kallare än övervåningen.

Den största positiva överraskningen är att luftvärmepumpen klarar att flytta den varma luften från kaminen till bottenvåningen, vilket annars alltid varit ett problem. Det gör att jag när det blir riktigt kallt kan elda vilket gör att luftvärmepumpen inte behöver jobba särskilt hårt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Man kan inte generellt säga vad en FLVP klarar. Det beror ju även på husets storlek och isolering.
I mitt lilla skapligt bra isolerade hus på 76 kvm orkar kompressorn i FLVP med värmebehovet ner till -10.
Eltillskottet går bara till om jag duschar.
 
J Josth skrev:
Ok, ja 4,78 kW och COP 2,53 vid -15 °C finns det toppmodeller som klarar. Om du har en traditionell frånluftsvärmepump så behöver den el-tillsats åtminstone från +5 °C och kallare så jag brukar räkna lite grovt med COP 3 i genomsnitt. Ditt antagande om elpriset på 1,50 kr/kWh ter sig väldigt lågt. Jag skulle räkna med det dubbla, minst. Lär ta många år att komma till rätta med Europas energiproblem.
I Skåne så har jag spärrat elpatronen på min Nibe 730 och än har jag inte behövt den sen jag byggde nytt för 2,5 år sen.
 
Någon som har ett svar på denna fråga: Ska man köra LLVPn på samma temperatur som man ställt in FLVPn på för att optimera kombinationen?
 
?? Temperaturen som LLVP ger är olika från rum till rum beroende på hur bra värmen sprids och hur välisolerat huset är. Värmen från FLVP värmer t.ex. rummen med stängda dörrar och temperaturen i dessa styrs av inställningen av värmekurvan i FLVP.
 
U Uffe Puffe skrev:
Någon som har ett svar på denna fråga: Ska man köra LLVPn på samma temperatur som man ställt in FLVPn på för att optimera kombinationen?
Jag har stängt av elementen i de utrymmen dit luftvärmepumpen går och manuellt ställt in framledningstemperaturen.

Rimligt vore annars att stänga av inomhusgivaren och ställa in kurvan så att temperaturen blir lagom dit LLVP inte når. Målet borde vara att elpatronen behövs så lite som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.