Hej,

Jag har idag en bergvärmepump från CTC, en EcoHeat 13. Den värmer idag min villa på 300 kvm.

Jag funderar på att komplettera denna med solvärme. Detta ska kunna göras hyffsat smidigt påstås det.

Vad kan en sådan manöver gå på?

Någon som har någon erfarenhet av CTC's egna lösning? http://www.ctcvarme.se/web/Bergvarm...rme/Varmepumpar/Bergvarme/CTC_EcoSol-167.aspx

Ni som jar gjort något liknande, vad gick det hela på och är ni nöjda?

All information mottages tacksamt.

/coupas
 
Jag har något liknande, det är inte billigt ca 50 000:- det du tjänar på är att pumpen inte behöver gå på sommaren för att göra varmvatten. Det innebär längre livstid på din pump och övriga delar. Men payoff tider och såna termer är inte relevant eftersom det tar lång tid att få igen pengarna, jag tänkte miljö, teknik och framtid. Go for it :)
 
Hur mycket mindre går pumpen? Eller rättare sagt när börjar solen producera och hur länge på hösten?
Tänkte ha en solfångare och när den ger överskott koppla den till min utepool som jag inte värmer alls utan den håller värmen med instrålning bara (20-25grader). Vad tror ni om det.
 
Ungefär april-september klarar jag mig utan elpatron, överskott har jag inget eftersom ack-tanken på 500 L tar upp allt som produceras från solen. Det innebär att det kan vara några molniga dagar som solen inte värmer och då kan det vara bra att ha lite ackumulerat :)
 
Hur stor solfångare har du? Jag har 750l actank borde jag inte ha överskott mellan maj till augusti om jag lägger 20-25m2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.