Hej alla har läst någonstans på forumet om detta . Men vill lyfta ämnet . Mitt hus är 170 m2
de är en länga vår vind är i stort sett kall .
Har en ny vp ctc 107 med tillhörande elpanna fungerar absolut dock dyrt att köra speciellt när de är kallt . Dock bor 30 km från malmö så de är inte mycke kyla eller längd .
Vi är dock frusna av oss så vi funderar köpa en vattenmantladd kamin finns idag en braskamin
traditionell . i ena ändan av huset med skorssten så där skulle den nya stå på www.kotly.com finns de bland annat en på 22 kwh . Min frågor är följande .
Räcker dessa 18 kwh element 4 kwh strålning att toppa med ?
Var kopplar jag in denna kamin i värmeslingan i huset går de att koppla på retur ledningen till elementen ?

Hur kommer vp att reagera går de att leda vedvarmt vatten ini den ?

Eller måste de till en tank ?
 
hej

svar på fråga 1 . Ja 18kw kommer at räcke til hela dit hus , men du måsta ha en tank. hur man koplar dette vet inte jag, kan inget om vp. vi har själva en vattenmantlad kassett i en fd öppen spis. detta funkar mycket bra.Den står for hela uppvärmningen af 180kvm +vv den är på 19kw(www.mygin.se 19kw prisma) er kopplad med laddomat 21 till 630L ack tank med slingor till vv.

Henrik
 
ett enkelt sätt ät att låta radiatorreturen passera genom tanken, shunta värmen över till vp-n, förvärma varmvattnet i tanken och låta en blandningsventil avgöra om det behöver eftervärmas i vp-beredaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.