Vi har köp en tomt där byggrätten är 140+40. Bostadshuset (som vi tänker använda som fritidshus) kommer att byggas i vår och om något år tänker jag bygga en komplementbyggnad på 40 kvm där 30 kvm är gästdel (med WC, dusch och ett minikök) och 10 kvm är förråd.

Nu undrar jag om jag får bygga ovanstående eller om det måste tvunget vara ett garage? Bifogar utdrag ur planbeskrivning (detaljplanen antogs 2019-12-28). Tomten ligger i Tanums kommun


Utdrag ur en planbeskrivning med markerade avsnitt om byggrätten för huvudbyggnad och komplementbyggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är lurigt med bygglovsreglerna för det kan skilja sig från detaljplan till detaljplan. Det är ju sagt att man får bygga komplmenentbostadshus inom attefallsreglerna om man vill, men ibland finns det undantag. Bäst att du mailar/ringer stadsbyggnadskontoret och frågar.
 
Tack för svaret. Du skriver komplementbostadhus, jag hade endast tänkt komplementbyggnad, gör det någon skillnad för ditt svar?
 
Aha, ok så du tänker mer gäststuga. Jag vet ju inte varför de skriver uthus/garage efter , man kan tänka sig att det är exempel. Så här skriver Boverket om vad en komplementbyggnad är:

Vad är en komplementbyggnad?
Med komplementbyggnad menas exempelvis garage, carport, förråd, gäststuga, vedbod, växthus, bastu eller båthus. Komplementbyggnaden ska alltid vara ett komplement till bostadshuset. Man kan exempelvis inte ha en kiosk, bilverkstad eller annan verksamhet i en komplementbyggnad. En komplementbyggnad kan antingen vara lovbefriad eller var byggd med bygglov. Friggebod och attefallshus är exempel på lovbefriade komplementbyggnader.
 
Det är just den skrivningen jag tycker är knepig, boverkets beskrivning är ju ganska generell och tillåter ju det som jag har tänkt. Men hur kan jag ta reda på om det är ett exempel eller om det är krav, denna fråga gnager i mig och stör min planering :)
 
Har du fördjupat dig någon i attefallsreglerna? Är det inte så att ett attefallshus får byggas utöver byggrätten?

I så fall skulle du ju kunna bygga både ett garage/förråd och ett gästhus/attefallshus
 
Jag tror också det, att attefallshus och friggebod får man bygga utöver den angivna byggrätten i detaljplan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det som tilltalar mig är att enligt planen får komplementbyggnaden byggas 1,5 m från tomtgräns. Om jag sätter dit ett attefallshus måste det väl vara 4 meter till tomtgräns (tomten är liten och långsmal).
 
D danielragnarsson skrev:
Vi har köp en tomt där byggrätten är 140+40. Bostadshuset (som vi tänker använda som fritidshus) kommer att byggas i vår och om något år tänker jag bygga en komplementbyggnad på 40 kvm där 30 kvm är gästdel (med WC, dusch och ett minikök) och 10 kvm är förråd.

Nu undrar jag om jag får bygga ovanstående eller om det måste tvunget vara ett garage? Bifogar utdrag ur planbeskrivning (detaljplanen antogs 2019-12-28). Tomten ligger i Tanums kommun


[bild]
Du bifogar planbeskrivningen. Vad står det på plankartan? Det är den som är det juridiskt bindande i bygglovsprövningen. Har du inte tänkt ha något garage alla på fastigheten?
 
Redigerat:
S Stuff skrev:
Har du fördjupat dig någon i attefallsreglerna? Är det inte så att ett attefallshus får byggas utöver byggrätten?

I så fall skulle du ju kunna bygga både ett garage/förråd och ett gästhus/attefallshus
Attefallshus får byggas utöver den tillåtna byggrätten, men i en del nyare planer har attefallsåtgärderna, av olika anledningar, börjat ”skrivas bort” i detaljplanen dvs de är inte tillåtna på vissa fastigheter. TS plan är relativt ny, så jag tycker hen kolla upp vad den tillåter.

Är någon del av fastigheten prickad (den får inte bebyggas)? Attefall (och Friggebod) får placeras på prickad mark, det får inte andra byggnader.
 
Redigerat:
D danielragnarsson skrev:
Det som tilltalar mig är att enligt planen får komplementbyggnaden byggas 1,5 m från tomtgräns. Om jag sätter dit ett attefallshus måste det väl vara 4 meter till tomtgräns (tomten är liten och långsmal).
Du ska ha 4,5 meter till fastighetsgräns. Du kan placera attefallshuset närmar gräns om du får grannens tillåtelse.
 
M MetteKson skrev:
Du bifogar planbeskrivningen. Vad står det på plankartan? Det är den som är det juridiskt bindande i bygglovsprövningen. Har du inte tänkt ha något garage alla på fastigheten?
M MetteKson skrev:
Du bifogar planbeskrivningen. Vad står det på plankartan? Det är den som är det juridiskt bindande i bygglovsprövningen. Har du inte tänkt ha något garage alla på fastigheten?
Ok, visste inte att det är plankartan som är det viktiga dokumentet. Jag har inte tänkt bygga garage.
Så här står det på plankartan:
Utdrag ur en plankarta med text som beskriver regler för placering av huvudbyggnad, komplementbyggnad och garage i förhållande till fastighetsgräns.
 
D danielragnarsson skrev:
Ok, visste inte att det är plankartan som är det viktiga dokumentet. Jag har inte tänkt bygga garage.
Så här står det på plankartan:
[bild]
Det står inget om att Attefall inte tillåts på fastigheten?
 
M MetteKson skrev:
Det står inget om att Attefall inte tillåts på fastigheten?
Nej, finns inget skrivet om Attefall på kartan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.