Hej,
Ska bygga nytt och i vår detaljplan står det att komplementbyggnader skall uppföras fristående. Därav fick vi nej från handläggaren rörande att bygga ett sammankopplat garage. Dock har vi problem med en smal tomt och vi kan inte få till ett garage utan att överskrida 4,5 m till tomtgräns vilket vi fått nej av grannarna på. Så vårt enda alternativ om vi ska kunna ha ett garage är att bygga det samman med huset, då vi inte vill ändra på huset eller placeringen.

Vad jag har försökt förstå så är själva definitionen av en komplementbyggnad att den skall vara fristående. Är den sammanbyggd med huvudbyggnaden så är den en del av densamma. För vår den är det inga problem om garaget nu räknas som en del av huvudbyggnaden. Låt säga att vi förlänger huset med ett extra rum och bygger en garageport, räknas det då som en komplementbyggnad och då inte ok enligt plan? Eller om vi ställer in en säng så det räknas som ett extra sovrum (med stor dörr ut) ;)
Jag kan inte få mitt huvud runt varför garaget inte får vara kopplat när vi ändå måste hålla oss inom 4,5m från tomtgräns.

några erfarenheter eller ideer?
 
Oftast så är ju problemet att detaljplanen föreskriver en viss max byggyta plus ett antal kvm för komplementbyggnader. Men då är kravet att de skall ligga isär för att inte skapa en känsla av jättebyggnad.

Du skriver att grannarna har nekat er att bygga närmare än 4,5m. Det betyder inte att ni inte får bygga närmare än så. Grannarna har ingen vetorätt, de har rätt att yttra sig innan ni får bygglov, men deras synpunkter är då bara en del av beslutsunderlaget.

Kolla med handläggaren vilket av alternativen han anser bäst, och välj det.

Jag tror att det rent formellt är lättare att få igenom nära tomtgräns som liten avvikelse.
 
Den enda begränsningen i BYA är 20% av tomt, inget annat gällande fördelning mellan byggnader. Därför har jag svårt att se varför denna regel finns. Värt att ta det upp i nämnden?
 
Men du klarar dig under 20%, med huvudbyggnaqd ihopbyggd med garage?
 
Japp, vi klara oss under 20% med en bit kvar
 
Om nu detaljplanen föreskriver att komplementbyggnader skall vara fristående, vilket jag trodde att man bara föreskrev i planer där man får bygga större totalyta, om man har fristående komplementbyggnader. Då kanske handläggaren har rätt. Det låter som han tolkar det som att funktionen garage, är en "komplement funktion", och därmed måste byggas lös.

Som sagt rent bygglovsmässigt så är det troligen lätt att få igenom ett bygge nära gränsen, framförallt om det är enda sättet att få in ett garage på tomten.

Risken är att den överkörda grannen överklagar bygglovet, med tidspillan som resultat. Och så är det kanske inte allra bästa starten för grannsämjan. Men om det är en vettig person så begriper de väl att ni måste få bygga ett garage, och är då detta enda sättet.
 
får man även bygga 15 kvm friggebod i tillägg till komplement byggnaden?
 
Friggebod får man normalt alltid bygga, det är inte kopplat till detaljplanen.

Undantagen är områden med speciella skyddsregler. Ex. så gäller strandskyddsreglerna mot friggebodar, men det finns även nivåer av fornskydd, eller kulturmärkning som förbjuder friggebodar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.