Jag och min sambo går i tomt-köpar-tankar och har lite funderingar. Det vi önskar är en 2-plans-villa med sammanbyggt garage och en gäststuga, fullt utrustad med kök och badrum och allt vad man kan tänkas behöva. Gäststugan kommer fungera som bostad åt min mor några månader/år.

Tanken är att söka bygglov på allt samtidigt, men vi undrar dels om alla olika projekt måste vara påbörjade inom 2 år eller om det räcker med att allt är klart inom 5 år?

Det ultimata för oss hade varit att först bygga gäststugan och bo där ett tag själva, så vi slipper ha två fastigheter och det blir inte lika stor press att snabbt få huset på plats. Går det att göra så? Förstår att en komplementbyggnad kräver en huvudbyggnad, men måste huvudbyggnaden finnas rent fysiskt eller räcker det att den finns med på samma bygglov som komplementbyggnaden?
 
Hej Emmy, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Trevligt med en nattuggla till :)

Min enkla lekmannatolkning är att du kan bygga dina hus i den ordning du vill.
Från vänster till höger, stor till liten, eller tvärt om.
Allt innefattas i samma bygglov, men i vilken ordning du uppför dem bör inte spela någon roll.
Och du har ju klart för dig när det måste påbörjas och avslutas.
Min närmaste granne började med garaget, vilket på många sätt kan vara praktiskt.
Själv funderade jag på att göra som du, och börja med en "gäststuga" på 20 kvm, men det blev inte av.
Så vi började med "huvudbyggnaden" sedan följde garage och stall i snabbt tempo.


Vad man dock inte får göra, men det vet du säkert redan, är att bygga en bygglovsbefriad friggebod innan man har någon huvudbyggnad på plats.
 
Haha, absolut en nattuggla, speciellt de dagar man åker på nattpass på jobbet 😉

Tack så mycket för sitt svar! Det låter ju alldeles utmärkt för vår del då! Men bara för att förtydliga, det gör alltså inget om vi bara har byggt gäststugan efter 2 år, en del av projektet som bygglovet gäller är ju då påbörjat, och sedan kan man påbörja hus+garage när helst man vill så länge det är klart på 5-årsdagen?
 
Man kan även förlänga bygglovet.
 
Som jag påpekade var det jag skrev en lekmannatolkning.

Men ett telefonsamtal till bygglovsavdelningen i din kommun ger dig nog snabbt ett korrekt svar.
Är det något bygglovshandläggarna kan så är det nog dessa regler.
 
Ännu en lekmannatolkning... :D
Såvitt jag förstått SKALL det finnas en huvudbyggnad för att man ska kunna/få bygga en komplementbyggnad. Huruvida det stämmer om man söker bygglov för båda samtidigt vet jag dock ej... Däremot borde det gå att söka tillfälligt bygglov för en viss tid under byggtiden. Jag sökte och fick sådant för en husvagn under renovering av min sommarstuga, iofs fanns ju då ett hus men det borde kunna gå att få även vid nybyggnation.
 
ToRy skrev:
Såvitt jag förstått SKALL det finnas en huvudbyggnad för att man ska kunna/få bygga en komplementbyggnad.
Men det är väl självklart att du kan bygga upp din lilla gård i den ordning du vill, när alla byggnader omfattas av samma bygglov.

Jag har tre byggnader i mitt bygglov och byggt som det passat mig bäst, dvs börjat med boningshuset, sedan garaget och sist stallet.
Och grannen började med garaget. Ingen har protesterat.

Du blandar nog ihop det med reglerna för friggebod som är helt bygglovsbefriad, men kräver att fastigheten redan är bebyggd:
En friggebod är ett komplement till ett en- eller tvåbostadshus. Det måste därför finnas ett sådant bostadshus på tomten när du börjar bygga din friggebod.
Från http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/Friggebodar/
 
Trodde vi var lekmän.... ;)
Nä, jag ser det inte som självklart att man får bygga i vilken ordning man vill. Själva ordet komplement antyder ju att det ska finnas något att komplettera. Jag blandar heller inte ihop det med friggeboden, en friggebod är såvitt jag förstått just en friggebod, en byggnad med helt egna regler även om den möjligen kan ses som en komplementsbyggnad.
Hur som helst, jag tyckte att dina 2 påpekanden om att dina svar var lekmannatolkningar antydde att de var allt annat än självklara så jag lade in även min lekmannatolkning som ett komplement :rolleyes: till dina inlägg. Var dina inlägg lekmannamässiga eller var det rena fakta du presenterade? Så här i efterhand är det lite oklart....

Till sist, att ingen protesterat mot den eventuellt felaktiga byggföljden hos din granne betyder ju inte att det var rätt, bara att han har trevliga och förstående grannar. ;) Behöver ju heller inte betyda att det är fel. Ja, jag vet då fan inte....:D
 
Gissar på att det inte spelar någon roll i vilken ordning du bygger men däremot får du ju inte ta en byggnad i besiktning utan ett slutbevis och för detta så skall ju byggandet vara färdigt som jag förstår det.
 
ToRy skrev:
...
Till sist, att ingen protesterat mot den eventuellt felaktiga byggföljden hos din granne betyder ju inte att det var rätt, bara att han har trevliga och förstående grannar.../QUOTE]
Ja visst är vi lekmän och vet inte, men just därför är det väl roligt att försöka argumentera :)

Men nej, grannarna är inte särskilt förstående.
Närmaste allmänna väg kallas Gazaremsan. Gissa varför :surprised:
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Fast blir det ens en komplementbyggnad när man bygger allt nytt? Du söker ju bygglov för samtliga byggnader på tomten...
Känns som det är skillnad mot att ha ett hus och bygga en komplementbyggnad mot att inte ha något och bygga allt.
 
emde skrev:
Fast blir det ens en komplementbyggnad när man bygger allt nytt? Du söker ju bygglov för samtliga byggnader på tomten...
Spelar nog ingen roll hur nytt eller gammalt det är.
Allt vid sidan om bostadshuset är komplementbyggnader.

Från Wikipedia:
Komplementbyggnad är en byggnad som är komplement (tillägg) till en annan. I den svenska Plan- och bygglagen definieras komplementbyggnad som "fristående uthus, garage och andra mindre byggnader". Små växthus, friggebodar och liknande räknas också dit. Eftersom en komplementbyggnad är just ett komplement krävs det att det finns en större byggnad (huvudbyggnad) på fastigheten.
 
Möjligt att några kommuner tolkar det annorlunda (därför bör TS kontakta SIN kommun), men jag skulle säga att hon kan göra så som hon vill göra. Om den första byggnaden är påbörjat innan det gått två år bryr ingen sig om när den andra påbörjas - så länge allt är klart inom de fem åren. (Kom i håg att det krävs ett interimistiskt slutbesked för garage/gäststuga innan de får användas.)
 
Om man river huvudbyggnaden efter att man har byggt sin komplementbyggnad, vad händer då? blir plötsligt den förut bygglovsbefriade komplementbyggnaden olovlig?
 
Vid rivning krävs rivningslov som hanterar dessa frågor. Troligen går det ej att endast ha ett garage på tomten vilket innebär att rivningslov för huvudbyggnad troligen ej medges
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.