Jag har idag pelletspanna med janfire flex-A brännare.
Värmer hus på ca 170kvm via kulvert och gäststuga/pannrum på ca 90kvm.

Jag är ute efter ett komplement till pelletsen att köra förutom när det är riktigt kallt då jag tänker köra pelletsen.
Behöver även en backup till pelletsen när den strular.

Bäst vore en en bergvärmepump direkt i huset, men behöver ha en lösning för hela systemet.

Så det jag är inne på är en luft/vatten lösning i kombinationen med pannan.
Jag har idag ingen acktank eller tekniktank.
Värma varmvatten är inte prioriterat, men går det så är det ett plus-

Frågan är vilken väg jag ska gå. Jag har fått några olika förslag, men kan dels ha fattat fel och dels vet jag inte vad som är bäst.

Monoblock lv-pump direkt på returen
Måste då kompletteras med en liten el-panna för att toppa upp. Men el-panne-delen skulle bara användas om pelletsen strular. Annars kommer jag köra pellets när det är så kallt. Nog den billigaste lösningen.
Nackdel är om strömmen går och det är kallt. Då fryser det sönder.

Monoblock lv-pump mot tekniktank
Då har man elpatron i tekniktanken. Pelletsen skulle även jobba mot tekniktanken.
Fattar som att lv-pumpen inte skulle jobba lika effektivt för den skulle behöva jobba mot en högre temp än direkt mot värmeslingan när man har den på returen. Fördelen är att jag skulle få längre gångtider på pelletsen, men inget jag direkt problem med idag. Nackdelen är att jag måste köpa en tekniktank som är relativt dyr med.
Fryser också sönder om det är kallt och strömavbrott.

Hydrobox
Har inte helt fattat här. Men tolkar det som att lv-pumpen kan gå effektivare, har köldkrets så ingen risk för sönderfrysning. Kan jobba direkt mot den pannan jag har. Nackdelar är nog priser, köldkrets eftersom jag inte kan göra något själv och hur funkar det om min panna skulle gå sönder är jag rökt igen då. Vill inte ha single point of failure. Eller kan jag koppla förbi pannan och klara mig några dagar.

Vad finns det mer att tänka på?
Har börjat samla in offerter och får lite olika förslag. Alla tycker att deras förslag är bäst.

Tacksam för hjälp!
 
B
Om du kör monoblock mot tekniktank (via slinga eller dubbelmantlad) kan du ju fylla monoblockets krets med glykolblandning och slippa frysrisken, trots monoblock.

Även om man kör mot en tekniktank kan man ju köra med flytande kondensering och låta tekniktankens temperatur variera med vädret, man måste ju inte köra med fast kondensering och hög temp året om.

Alt 2 som jag ser det är ju att sätta en värmeväxlare där returvattnet går igenom, och sedan till övriga systemet (så som det ser ut idag) och köra glykol på monoblocksidan av värmeväxlaren. Blir ju lite mer pumpkraft, och man får ju köra med ca 2C högre framledningstemp på monoblocket, så COP sjunker ju en aning. Men ingen frysrisk och fortfarande låg investering.

Alt 3 är ju ännu lägre investering, om man sätter monoblocket på returen, och installer 2 frysskyddsventiler. Typ dessa PAW-A2W-AFVLV. Dessa ventiler öppnar lite om det blir kallt (minusgrader ute, ingen cirkulation på kretsen). De släpper ut lite lite vatten, så det inte fryser sönder.

Går naturligtvis att fixa ups eller liknande med för cirkulationspumpen, för att förhindra att strömavbrott fryser sönder den, men det är lite halvkomplicerat med automatiska reservkraftsomkopplare, så det ska man nog släppa om man inte har en kompis som är elektriker.

Vill du ha varmvatten från vp, så får du köpa en trevägsventil och en dubbelmantlad beredare, eller en beredare med slinga (gjord för värmepump). Är väl en 20kkr minst extra på installationen skulle jag tro, om vi diskuterar monoblock. Är man en typisk familj på 4 personer så är det ju runt 4000kWh varmvatten per år. Upp till 2500 kWh besparing på vp vs elpatron, vilket gör att det kan räkna hem sig för familjen. Kör du mycket pellet blir ju ekvationen lite annorlunda, om pannan kan fixa varmvatten billigt redan idag.

Bor du i södra delen av landet så känns väl monoblock som en bra idé, bättre ide ju längre söderut man bor. Det är så pass mycket lägre investering mot en vanlig vp att det är värt att riskera sönderfrysning vid elavbrott (I alla fall om man bor i ett område med stabilt elnät).
T.ex.
https://varmepumpshopen.se/luft-vatten-varmepump/panasonic-aquarea-tcap-monoblock-trefas-J-9kw
 
Tack för uttömmande och bra svar.
Jag har fått en muntlig offert på exact den pumpen 12kw men med hydrobox (pratade om cop 4,7-4,8, säger mig inte så mycket). Skulle gå på ca 135 kkr.
Men har fått offert på enbart material på en monoblock 12kw och tekniktank. Skulle gå på 100 kkr utan installation.

Bor i Kilsbergen i höjd med Örebro, men ca 2 växtzoner kallare än Örebro. Har ju oerhört sällan strömavbrott, så lösningen med frysventiler skulle ju funka fint.
Ska ju egentligen inte snåla, så viktigast är ju att det blir bra, men vill ju såklart inte lägga onödiga pengar.

Prio är inte varmvatten, då vi har vvb i inne i huset för att slippa spola för att få varmvatten och inte har orkat ge oss på vvc, slangarna finns i kulverten, men ena änden är under golvet på logen och kommer inte åt dem enkelt. Så kommer fortsätta med vvb i huset.

Men kan ju vara bra med varmvatten i gäststugan på sikt när den kommer användas.

Väntar in ett par offerter till, men är alltid bra med lite kött på benen så man vet folk snackar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.