Hej

Jag vill ha råd kring komplement till min Bergvärmepanna. Jag bor i ett hus i STockholm 230+170m2 och tror bergvärmen är underdimensionerad. Elpatronen går igång så fort det blir några minusgrader. APril-Sep är elförbrukningen helt ok men vintertid kan räkningen gå upp till 10 000kr på en månad.

Det jag är ute efter är ngt smart komplement jag kan köra på vintern, som kan hjälpa till att värma hela huset, dvs kopplas till samma radiatorsystem, och som samtidigt avlastar bergvärmen så att elpatronen inte behöver stå och köra.

Gärna tips på vad jag borde göra samt tips på leverantörer som erbjuder lösningar.

Hälsningar

modify_inline.gif
 
Kamin?
 
Skaffa en större och korrekt dimensionerad bergvärmeanläggning (eller ytterligare en som komplement).
 
Håller med Josth, skaffa en större pump att köra med vintertid. Kör med den mindre när den räcker till. Alternativt en varvtalsstyrd Nibe 1250 som levererar mellan 4-16 kW beroende på behov. Visst, dyr i inköp - men det fränaste man kan ha hemma just nu.
 
Vad har du för värmepump i dag?
hur kraftig är den?
Hur gammal är den?
Vad har huset för effektbehov & energi behov?
Hur djup borra har du idag?
 
haddirajan skrev:
Håller med Josth, skaffa en större pump att köra med vintertid. Kör med den mindre när den räcker till. Alternativt en varvtalsstyrd Nibe 1250 som levererar mellan 4-16 kW beroende på behov. Visst, dyr i inköp - men det fränaste man kan ha hemma just nu.
Nibe 1245 är det mest överskattade man kan ha hemma just nu.
COP-värdet blir inte något att hurra över vid något effektområde eftersom den inte går att optimera utifrån något bestämt värde.
 
Hamnade offtopic
 
Redigerat:
jag är ju blind....

vart hittade du dom siffrorna?
 
Blumbern skrev:
Nibe 1245 är det mest överskattade man kan ha hemma just nu.
COP-värdet blir inte något att hurra över vid något effektområde eftersom den inte går att optimera utifrån något bestämt värde.
Skitsnack, rent ut sagt!
 
SgtArdbeg skrev:
Skitsnack, rent ut sagt!
Tack för ditt inlägg. Nu vet jag det.d^_^b
 
Hej och tack för inlägg och debatt :)

Idag har jag en NIBE Fighter 1110 installerades 2002 men bytte kompressor (30000kr sigh!) förra året, med eltillsats. Vet inte hur djupt det borrades. Det är ett stort 230 m2 oisolerat hus från 20 talet med stor källare och garage 170m2.

Kan man alltså köpa en extra mindre panna och ha som komplement till existerande panna till samma borrhål som jag har idag?

Alternativt köpa ny panna Nibe 1250 som är bättre dimensionerad?

Hälsningar
 
Man kan ha en pump till för att klara av spetsbehov om man vill det. Då kopplar man lämpligast den till att sköta varmvatten, medans den större då kan ägna sig helt värmebehovet. Men ska man ändå byta panna så är en 1250 häftig. I ditt fall skulle jag köra slut på 1110n först och sedan sätta in en korrekt dimensionerad pump istället. Rätt dimensionerad så blir man inte ledsen när eltillskottet är aktivt, det betyder bara att det är askallt ute :)
 
Viktigt att ta reda på hur djupt det nuvarande borrhålet är vid tillfälle. Ett ytterligare hål behöver borras som kan användas för en kompletterande anläggning, alternativt vid framtida utbyte till en värmepump med fullgod kapacitet. Två st on/off-anläggningar med bra inkoppling och styrsystem kan göras effektivt (jfr Varmitek dubbelkompressorlösning etc). Ger även viss redundans om kompressorn strejkar i den ena... Kräver en mycket kunnig installatör.
 
Josth skrev:
Viktigt att ta reda på hur djupt det nuvarande borrhålet är vid tillfälle. Ett ytterligare hål behöver borras som kan användas för en kompletterande anläggning, alternativt vid framtida utbyte till en värmepump med fullgod kapacitet. Två st on/off-anläggningar med bra inkoppling och styrsystem kan göras effektivt (jfr Varmitek dubbelkompressorlösning etc). Ger även viss redundans om kompressorn strejkar i den ena... Kräver en mycket kunnig installatör.
Inga problem att koppla valfri spets till värmepumpen, det går med pellets, olja eller annat också. Jag vill påstå att varje installatör värd namnet skall klara av detta. Är det redundans man är ute efter så är det bättre att satsa på en 1330 (fastighetspump) som har plats för två kyldelar i chassiet. Men då snackar vi inga små villainstallationer för 150-200 000 :- längre. Känns som att det börjar bli ämnesflykt nu....
 
Totala energibehovet för huset styr valet av storlek på anläggningen. Alltid bäst att börja med att räkna igenom hela huset på www.energiberakning.se eller anlita en konsult som gör det arbetet om dessa data inte redan finns. Därefter fundera på antal kW, 1245, 1145, 1330 olika fabrikat osv. Stockholmsområdet har normalt bra berg att borra i och elräkningar på uppåt 10tkr per vintermånad ger ett klart case. Kräver en installatör som är duktig på dockningslösningar för att det sammantaget ska fungera väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.